អក្កោធេន ជនេកោធំ គប្បីឈ្នះមនុស្សក្រោធ ដោយការមិនក្រោធ ។ បើចង់ចិត្តធ្ងន់ ត្រូវបន្ទន់ឥរិយា បើចង់សង្ហា ត្រូវឧស្សា​​​​​​​​​​​​​​​​ហ៍​​ រៀនសូត្រ ។

Sunday 17 June 2012

ស្រុក​ខ្មែរ​និយម​យក​អនុសាសន៍​ថ្នាក់​ដឹក​នាំ​ធំ​ជាង​ច្បាប់

«​យឺស! លោក​បារាំង លោក​អាង​សាសន៍​លោក​ ត្រួត​លើ​ក្បាល​ខ្មែរ លោក​ចង់​ជាន់​ក្បាល​ខ្មែរ​ថ្មើរ​ម៉ាន​ បាន​ថ្មើរ​នឹង​ឬ​ តើ​លោក​ចាត់​ទុក​ខ្មែរ​ ជា​មនុស្ស​ម្នា​ដូច​លោក​ដែរ​ឬ​ទេ​?​ ឬ​មួយ​ក៏​ជា​សំរាម​សំរោច ​ដែល​មិន​ស្មើ​នឹង​បាត​ជើង​របស់​លោក​នេះ​ជា​ពាក្យ​សម្តី​ របស់​នាង​នី ដែល​បាន​ចូល​រួម​បាតុកម្ម ប្រឆាំង​នឹង​លោក​ បាដែស​ ជា​ជន​ជាតិ​បា រាំង នៅ​ក្នុង​រឿង​ភូមិ​តិរច្ឆាន មុខ​វិជ្ជា​អក្សរ​សាស្រ្ត​ ថ្នាក់​បញ្ចាប់​បាក់​ឌុប​សព្វ​ថ្ងៃ​នេះ​។​ នាង​តន់​ ដែល​បាន​ចូល​រួម​តវ៉ា​ជាមួយ​នឹង​នាង​នី​ដែរ​នោះ​ ក៏​បន្ទរ​បន្ថែម​ ប្រឆាំងនឹង​លោក​ថីសួន​ ដែល​ជា​អ្នក​បក​ប្រែ​ឲ្យ​លោក​បាដេស​នោះ​ថា៖«រឿង​ស្លាប់​រស់ ជា​រឿង​ធម្មតា​ទេ​លោក​ថី​ បើ​មិន​ស្លាប់​នឹង​ចុង​កាំភ្លើង​របស់​លោក​ថី​ ក៏​ស្លាប់​នឹង​ចាស់​ជរា​ ឬ​រោគ​គា​ផ្សេង​ៗ​ដែរ​..​នេះ​បាន​ចំ​ជា​ចៃ​បារាំង​មែន! »
ស្រុក​ខ្មែរ​ ងើប​មិន​រួច​ ពី​ខ្ញុំ​គេ មក​ពី​មាន​ចៃ​ធឺធំ​បែប​នេះ​ច្រើន​ណាស់​ តោង​រោម​ជើង​បារាំង។​» ​នេះ​គឺជា​ការ​ដក​ស្រង់​ពាក្យ​សម្តី​របស់​តួអង្គ​ ពាក់​ព័ន្ធ​នីមួយៗ​នៅ​ក្នុង​សាច់​រឿង​ មក​សរសេរ​តែង​សេចក្តី​ ដែល​កាល​ពី​សម័យ​ប្រវត្តិ​សាស្រ្ត​នោះ ​បារាំង​បាន​ធ្វើ​បាប​ប្រជារាស្រ្ត​ខ្មែរ​ យក​ពន្ធ​សព្វ​សារ​ពើ ហើយ​មិន​ត្រឹម​តែ​ប៉ុណ្ណោះ​ទេ បុណ្យ​ស័ក្តិ​ត្រឹម​អ្នក​បក​ប្រែ​កញ្ជះ​ឲ្យ​បារាំង​សោះ ក៏​មាន​អំណាច​ ធ្វើ​ទុក្ខ​បុក​ម្នេញ​ប្រមាថ​កាត​ទាន​ប្រជា​ពលរដ្ឋ​ខ្មែរ​គ្នា​ឯង​ដែរ​។ ពូកែ​ណាស់ ជាមួយ​ខ្មែរ​គ្នា​ឯង​ ធ្វើ​បាប​ដូច​សត្វ​ធាតុ បើ​ជា​មួយ​បារាំង​វិញ​ ធ្វើ​ញ៉ប​ៗ ខ្លាច​គេ​ណាស់​។ ​ក្នុង​សាច់​រឿង​នេះ​ គឺ​ចង់​ឲ្យ​កូន​ខ្មែរ​ជំនាន់​ក្រោយ​ភ្ញាក់​កំណើត​ឡើង​ តែ​មិន​ដឹង​ពេល​ណា​ទេ​។
របៀប​ដក​ស្រង់​ពាក្យ​សម្តី កាល​នៅ​រៀន​បែប​នេះ​ ត្រូវ​បាន​យក​មក​អនុវត្ត​ នៅ​ពេល​ចេញ​ធ្វើ​ការ​ផង​ដែរ​ ដូច​ជា ​ប្រកប​វិជ្ជាជីវៈ​ជាអ្នក​កាសែត ឬ​ក៏​អ្នក​សិក្សា​ស្រាវ​ជ្រាវ​ បែប​គុណភាព​វិស័យ​ជា​ដើម​ ដែល​តម្រូវ​ឲ្យ​ដក​ស្រង់​ពាក្យ​សម្តី ឬ​ប្រសាសន៍​ពិតៗ​របស់​អ្នក​ផ្តល់​ព័ត៌​មាន​ ដើម្បី​គំាទ្រ​នូវ​អត្ថបទ​ ឬ​ក៏​ឯកសារ​ស្រាវ​ជ្រាវ​​របស់​ខ្លួន​។​ ចុះ​ហេតុ​អ្វី​បាន​ជា​ ថ្នាក់​ដឹក​នាំ​តាម​បណ្តា​ស្ថាប័ន​ក្រសួង មន្ទីរ​ សាលា​រាជធានី សាលា​ខណ្ឌ​ រហូត​ដល់​មន្រ្តី​រាជ​ការ កង​កម្លាំង​ និង​បូលិស​សាមញ្ញ មួយ​ចំនួន​ធំ​ នាំ​គ្នា​និយម​ដក​ស្រង់​យក​ប្រសាសន៍ ឬ​អនុសាសន៍​របស់​ថ្នាក់​ដឹក​នាំ​តៗ​គ្នា​ តាម​លំដាប់​ថ្នាក់​មក​អនុវត្ត​ ជា​ជាង​អនុវត្ត​ច្បាប់​ ដែល​មាន​ស្រាប់​នោះ​?​ ហេតុអ្វី​បាន​ជា​មិន​បញ្ចេញ​គំនិត​ផ្ទាល់​ខ្លួន​ ក្នុង​ការ​អនុវត្ត​ច្បាប់​?​ ឬ​មួយ​ក៏​ចង់​ធ្វើ​ខ្លួន​ ដូច​អ្នក​កាសែត​ និង​អ្នក​ស្រាវជ្រាវ​ ក្នុង​ការ​ដក​ស្រង់​ពាក្យ​សម្តី​ពិត​នោះ?​ ឬ​មួយ​ក៏​បើ​មិន​ដក​ស្រង់​សម្តី​ថ្នាក់​ដឹក​នាំ​ទេ​ គឺ​មិន​បាន​ឡើង​ធ្វើ​អ្នក​ធំ​នឹង​គេ​ទេ​?​ ឬ​មួយ​ក៏​មាន​សម្ពាធ​ពី​ថ្នាក់​លើ​តម្រូវ​ឲ្យ​និយាយ នឹង​ធ្វើ​តាម​? ឬ​មួយ​ទាល់​តែ​លើក​យក​ប្រសាសន៍​ របស់​ថ្នាក់​ដឹក​នាំ​ទើប​មាន​ប្រសិទ្ធភាព​ជាង​ ដែល​ធ្វើ​ឲ្យ​អ្នក​ក្រោម​ឱវាទ​យក​ចិត្ត​ទុក​ដាក់​ នឹង​ធ្វើ​តាម​?​ យ៉ាង​ណា​ក្តី កន្លង​មក​ ការ​អនុវត្ត​តាម​ប្រសាសន៍​ ហាក់​ដូច​ជា​ពុំ​សូវ​មាន​ប្រសិទ្ធ​ភាព​ទេ ​គឺ​មាន​ប្រសិទ្ធភាព​តែ ១ ​​ភ្លែត​ទេ ដូច​ភ្លៀង​រលឹម​អ៊ីចឹង​ក្រោយ​មក​ដដែល​។
ឧទាហរណ៍​៖​ តាម​ប្រសាសន៍​របស់​ថ្នាក់​ដឹក​នាំ កុំ​ឲ្យ​កាប់​ឈើ ​បើ​ទោះ​បីជា​មាន​ច្បាប់​គ្រប់គ្រង​ព្រៃឈើ ​តែ​ឃើញ​ឈើនៅ​តែ​កាប់​ និង​ដឹក​ឈើ​ប្រណីត​ដដែល​។ ដូច​គ្នា​ ការ​អនុវត្ត​តាម​ប្រសាសន៍​នេះ​ដែរ បញ្ហា​កុង​ត្រូល​ជជុះ បញ្ហា​បិទ​ក្លឹប​ ខារ៉ា​អូខេ​ ឥឡូវ​រីក​ដូច​ផ្សិត​ជាង​មុន​ទៀត។​ កុំ​យក​ដី​ព្រៃបឹង​បួរ និង​តំបន់​អភិរក្ស​សត្វ​ព្រៃ ​តែ​នៅ​តែ​យក​ដដែល​។​ បញ្ហា​ការ​បង្ក្រាប​ក្មេង​ទំនើង ​ក៏​នៅ​មាន​សកម្មភាព​ពុះ​កញ្ជ្រោល​ដដែល​ផង​ដែរ បើ​ទោះ​បី​ជា​មាន​គោល​ការ​ណែ​នាំ អំពី​សុវត្ថិភាព​ភូមិ​ឃុំ​ក៏​ដោយ​។
ម្យ៉ាង​ទៀត មន្រ្តី​ប៉ូលិស ផាក​អ្នក​បើក​បរ​ម៉ូតូ មិន​ពាក់​មួក​សុវត្ថិភាព បើ​ទោះ​បី​ជា​ច្បាប់​ចរាចរណ៍​ផ្លូវ​គោក ​ដែល​បាន​អនុម័ត​ឲ្យ​អនុវត្ត​រួច​ហើយ ​តាំង​ពី​ឆ្នាំ​ ២០០៧ ​ក៏​ដោយ​ ក៏​មន្រ្តី​ប៉ូលិស​នោះ ​និយាយ​ទៅ​កាន់​អ្នក​បើកបរ​ថា ​តាម​ប្រសាសន៍​ថ្នាក់​ដឹក​នាំ បាន​បញ្ជាក់​យ៉ាង​ច្បាស់​ថា ត្រូវ​តែ​ផាក​ពិន័យ​ជា​ប្រាក់​ទៀត​ផង​។​ មក​ទល់​ពេល​នេះ ​នៅ​តែ​មាន​អ្នក​មិន​ពាក់​មួក បើក​បរ​ដដែល​ ដូច្នេះ​ហើយ​ ទើប​ក្រសួង​ពាក់​ព័ន្ធ​នានា ​កំពុង​តែ​ធ្វើ​វិសោធន​កម្ម​ច្បាប់​នេះ ត្រង់​មាត្រា​មួយ​ចំនួន​ឡើង​វិញ គឺ​ដំឡើង​តម្លៃ នៃ​ការ​ផាក​ពិន័យ ៥ ដង នៃ​ច្បាប់​ដើម​ ជា​ជាង​ការ​អនុវត្ត​តាម​ប្រសាសន៍​ ដែល​មិន​ទទួល​បាន​ជោគ​ជ័យ​ពេញ​លេញ​។
យ៉ាង​ណា​មិញ រឿង​អនុវត្ត​តាម​ប្រសាសន៍​ថ្នាក់​ដឹកនាំ ​ក្នុង​ការ​អនុវត្ត​កណ្តាប់​ដៃ​ដែក ចំពោះ​ប្រព័ន្ធ​តុលាការ តែ​ក្រោយ​មក ប្រព័ន្ធ​តុលាការ នៅ​តែ​ស្មុគស្មាញ​រញ៉េរ​ញៃ​ដដែល​។ ​ឧទាហរណ៍​៖​ ករណី​ណា ពាក់​ព័ន្ធ​រឿង​នយោបាយ ​និង​លុយ​ធំ​ៗ យក​មក​កាត់​មុន​ ឯ​ករណី​រំលោភ​សេពសន្ថវៈ​ទុក​គរៗ​យូរៗ​ពេក​ទៅ ​ជន​រង​គ្រោះ ​ធុញ​ទ្រាន់ ហើយ​ណា​មួយ​ ខ្មាស​គេ​ទៀត​ ក៏​សុំ​ដក​ពាក្យ​បណ្តឹង ដោយ​ជន​រងគ្រោះ ​សុខចិត្ត​ទទួល​សំណង​ក្រៅ​ប្រព័ន្ធ​តុលាការ​ ជា​ជាង​ការ​ធ្វើ​មិន​ដឹង​មិន​ឮ ពី​តុលាការ​នេះ​ ពីព្រោះ​ជន​រង​​គ្រោះ​ភាគ​ច្រើន សុទ្ធ​តែ​ក្រីក្រ​។ ពេល​ខ្លះ បើ​ចំពោះ​រឿង​ក្តីក្តាំ​ជាមួយ​ខ្សែ​លោក ​ធំ​វិញ​ គឺ​ល្មមៗ បិទ​ជិត​ឈឹង​ ឬ​ពន្យារ​ពេល​អូស​បន្លាយ​ ដូច​ករណី​ អ្នក​ស្រី ឌី​ ប្រឹម​ ដែល​ត្រូវ​ជា​ប្អូន​ស្រី​ជីដូន​មួយ​លោក​នាយក​រដ្ឋមន្រ្តី ​ហ៊ុន សែន ​គឺ​កាត់​អូស​បន្លាយ​រាប់​ឆ្នាំ ​តែ​ដល់​ពេល​តុលាការ កាត់​ទោស​ជាប់​គុក​ ២ ឆ្នាំ​កន្លះ​ហើយ​ក៏​ដោយ​ ក៏​មិន​ទាន់​ឃើញ​មាន​ដីកា​ចាប់​ខ្លួន​នៅ​ឡើយ​ទេ​។​ តាម​ពិត​ទៅ​ ចំពោះ​ការ​អនុវត្ត​របស់​តុលាការ​ដែល​ប្រព្រឹត្ត​ខុស ​គឺ​ឧត្តមក្រុម​ប្រឹក្សា​នៃ​អង្គ​ចៅក្រម​សម្រេច​ព្យួរ​ ឬ​ក៏​ដក​ចៅក្រម​ ដែល​ប្រពឹត្ត​ខុស​ចេញ​ពី​តំណែង​។ ​តែ​អំណាច​នីតិ​ប្រតិបត្តិខ បាន​ត្រឹម​តែ​ជា​អ្នក​ពិនិត្យ​មើល​ ការ​អនុវត្ត​របស់​តុលា​ការ និង​ដាក់​ពាក្យ​បណ្តឹង​ទៅ​ឧត្តម​ក្រុម​ប្រឹក្សា ​នៃ​អង្គ​ចៅ​ក្រម​ទេ។ ដូច្នេះ​ប្រសាសន៍​របស់​ថ្នាក់​ដឹកនាំ​ ដែល​ជា​អំណាច​នីតិ​ប្រតិ​បត្តិ​​ ពុំ​សូវ​មាន​ប្រសិទ្ធ​ភាព​នោះ​ទេ​។
ជាង​នេះ​ទៅ​ទៀត​នោះ​ គឺ ពេល​ខ្លះ​ ប្រជុំ​ស៊ី​ពេល​អស់​ជិត​មួយ​ព្រឹក​ គឺ​ឃើញ​អ្នក​ដឹក​នាំ​ប្រជុំ​នោះ ​ឃើញ​តែ​លើក​ពី​ប្រសាសន៍​ឯកឧត្តម​នេះ ​ឬក៏​លោក​ជំទាវ​នោះ ​មក​និយាយ​ចុះ​ឡើងៗ​ ធ្វើ​ឲ្យ​មន្ត្រី​របស់​ខ្លួន​ ឡើង​ធុញ​ទ្រាន់​តែ​មិន​ដឹង​ធ្វើ​យ៉ាង​ម៉េច​ មេ​ទៅ​ហើយ​។​ តែ​បើ​មាន​អ្នក​ហ៊ាន​បញ្ចេញ​មតិ ក្នុង​អង្គ​ប្រជុំ​ បែរ​ជា​អ្នក​ដឹក​នាំ​នេះ​ កត់​សម្គាល់​ទុក​ស្រួល​មិន​ស្រួល ​ឲ្យ​ទៅ​អង្គុយ​អាន​កាសែត​លេង​ នៅ​កន្លៀត​ជញ្ជាំង​ទៅ​វិញ​។ ចុះ​បើ​អ្នក​ដឹក​នាំ​នោះ ​សម្រប​សម្រួល​អង្គ​ប្រជុំ​ជាមួយ​មន្រ្តី​របស់​ខ្លួន ​ឲ្យ​បញ្ចេញ​យោបល់​ដើម្បី​រៀប​ចំ​យុទ្ធសាស្រ្ត​ និង​អនុវត្ត តាម​ផែនការ​របស់​អង្គភាព ឲ្យ​បាន​ជោគ​ជ័យ​ មិន​ប្រសើរ​ជាង​ និយាយ​តែ​ម្នាក់​ឯង​បែក​ពពុះ​មាត់​នោះ​?​
តែ​ទោះ​ជា​យ៉ាង​ណា​ក៏​ដោយ​ ក៏​នៅ​មាន​ចំណុច​ល្អ​មួយ ​ដែល​ជា​គំរូ​ ដែល​ស្ថាប័ន​នានា​ គួរ​តែ​យក​អនុវត្ត​តាម​គឺ​ ការ​បង្ក្រាប​បទ​ល្មើស​នេសាទ​ គឺ​អនុវត្ត​តាម​ច្បាប់​គ្រប់​គ្រង​ជល​ផល​ និង​អនុសាសន៍ ​របស់​ថ្នាក់​ដឹក​នាំ​គ្រាន់​តែ​ឲ្យ​អនុវត្ត​សារាចរណ៍​លេខ​០០១ ដើម្បី​ដក​ហូត​ឡូត៍​នេសាទ​ខុស​ច្បាប់​ និង​ដក​ប្រធាន​រដ្ឋបាល​ខណ្ឌ​ជលផល​ នៅ​ជុំវិញ​បឹង​ទន្លេ​សាប​ទាំង​ ៥​ចេញ​ពី​តំណែង​។ ដោយ​សារ​ការ​អនុវត្ត​ច្បាប់​នេះ​ដោយ​ចិរ​ភាព ​មក​ទល់​បច្ចុប្បន្ន ជា​លទ្ធផល ​បរិមាណ​ផល​ត្រី​សរុប ទាំង​ត្រី​ធម្មជាតិ និង​ត្រី​វារីវប្បកម្ម នៅ​ឆ្នាំ​ ២០១១ ​កន្លង​ទៅ​ថ្មីៗ​នេះ មាន​ប្រមាណ​ជាង ៦០០ ​ពាន់​តោន​ ពោល​គឺ​កើន​ខ្ពស់​ជាង​ឆ្នាំ ២០១០ ដែល​កាល​នោះ មាន​ត្រឹម​តែ​ប្រមាណ ​៥៥០ ​ពាន់​តោន​ ប៉ុណ្ណោះ​ នេះ​តាម​រយៈ​អគ្គនាយក​ដ្ឋាន​រដ្ឋបាល​ជល​ផល នៃ​ក្រសួង​កសិកម្ម​រុក្ខា​ប្រមាញ់ និង​នេសាទ។​
ដូច​នេះ​ហើយ ​គួរ​តែ​នាំ​គ្នា​ប្រឹងប្រែង​អនុវត្ត​តាម​ច្បាប់​ និង​តាម​ផែនការ​យុទ្ធសាស្រ្ត​របស់​ខ្លួន​ជា​ជាង​ចាំ​​តែ​ដក​ស្រង់ ប្រសាសន៍​ (អនុសាសន៍) របស់​ថ្នាក់​ដឹកនាំ​បាន​អនុវត្ត​នោះ!