អក្កោធេន ជនេកោធំ គប្បីឈ្នះមនុស្សក្រោធ ដោយការមិនក្រោធ ។ បើចង់ចិត្តធ្ងន់ ត្រូវបន្ទន់ឥរិយា បើចង់សង្ហា ត្រូវឧស្សា​​​​​​​​​​​​​​​​ហ៍​​ រៀនសូត្រ ។

Monday 25 June 2012

ការអប់រំ

បច្ចុប្បន្នការអប់រំគឺជាកត្តាមួយដ៏សំខាន់ដែលមនុស្សគ្រប់រូបតែងតែនឹងប្រាថ្នាចង់បានហើយមនុស្សគ្រប់ៗរូបក៏ត្រូវតែមានសិទ្ធ
ក្នុងការទទួលយកការអប់រំនេះបានដោយសមរម្យដែរព្រោះថាការអប់រំនឹងធ្វើឲ្យមនុស្សយើងឆ្ពោះទៅរកចំណេះវិជ្ជាដ៏
សមរម្យ ហើយចំណេះវិជ្ជានេះឯងគឺជាស្ពានចម្លងមនុស្សយើងឲ្យសម្រេចបាននូវគោលបំណងរបស់ខ្លួន។ការអប់រំជាមាគ៌ាមួយ
ដែលជួយឲ្យមនុស្សយើងឈានទៅរកភាពជោគជ័យនៅក្នុងជីវិតផងដែរមិនថាយើងមានកាយសម្បទាមាំមួនឬពិការភាពនោះ
ទេគឺត្រូវតែស្វែងរកនូវចំណេះដឹងដ៏ជាក់លាក់មួយ នៅ​​ក្នុង​ឆាកជីវិតរបស់ពួកគេ។ការអប់រំ គឺជារបៀបមួយសម្រាប់ផ្តល់ចំណេះ
វិជ្ជានិងប្រពៃណី​សម្រាប់​មនុស្សនៅក្នុងសង្គមមួយឬជាវិធីចាត់ចែងបណ្តុះបណ្តាលដល់បណ្តាអ្នករៀន។ជាការពិតណាស់ពាក្យ
ថាការអប់រំគឺជាថ្នាលមួយដ៏មានតម្លៃសម្រាប់ផ្តល់ចំណេះ​ដឹងដើម្បីបណ្តុះបណ្តាលធនធានមនុស្សក្នុងការចូលរួមអភិវឌ្ឍសង្គម
ជាតិ សំដៅធ្វើឲ្យមានការរីក​ចម្រើន។ ក្នុងការបណ្តុះបណ្តាលមនុស្សឲ្យមានសមត្ថភាពពេញលេញត្រូវប្រកបដោយអង្គបីប្រការ
ដែលជាប់ពាក់ព័ន្ធគ្នាមិនអាចខ្វះបានក្នុងការអប់រំនោះគឺ សីល សមាធិនិង បញ្ញា។ ម្យ៉ាងទៀតការអប់រំគឺជាលំនាំមួយដែលមាន
គោលដៅអប់រំនុស្សឲ្យក្លាយទៅ​ជាពលរដ្ឋថ្លៃថ្នូរ មានចំណេះដឹងសមត្ថភាពជំនាញវិជ្ជាជីវៈសីលធម៌ល្អចេះរស់ជាមួយគ្នាព្រម
ទាំងចេះរៀនសូត្រមួយជីវិតដើម្បីក្លាយខ្លួនជាពលរដ្ឋសកម្ម ដែលមានប្រយោជន៍សម្រាប់សង្គម​ និងអន្តរជាតិ ។
ដូច្នេះវត្ថុបំណងនៃការអប់រំត្រូវបានកំណត់ជាបីក្រុមៈ

១. ពុទ្ធិដែលរួមទាំងលំនាំគំនិតពិចារណាតម្លៃសីលធម៌
២. ឥរិយាបថ ជំនឿ សាសនា ឧត្តមគតិស្នេហាជាតិស្រលាញ់មនុស្សជាតិ
៣. ចំណេះធ្វើ ឬបំនិនដូចជាចេះរស់នៅជាមួយគ្នាដោយសន្តិវិធីក្នុងសង្គម
- ប្រភេទនៃការអប់រំ
ការអប់រំត្រូវបានបែងចែកជាបីកម្រិតគឺការអប់រំបឋមសិក្សាការអប់រំនៅមធ្យមសិក្សានិងការអប់រំនៅឧត្តមសិក្សាដែលរាប់បញ្ចូល
ទាំងថ្នាក់ក្រោយឧត្តមសិក្សាផងដែរ។ នៅបណ្តា​ប្រទេស​ជឿនលឿន ការអប់រំនៅបឋមសិក្សាមានគោលដៅអប់រំសិស្ស​ឲ្យ
​ញែកច្បាស់​អ្វីដែល​ត្រឹមត្រូវពីអ្វីដែលខុសឆ្គង (អប់រំសីលធម៌) ចេះកសាងមិត្តភាព មានសមត្ថភាពចេះគិតគូរ មានសមត្ថភាព
អាន ចូលចិត្តអានគិតពិចារណាដោះស្រាយលេខនព្វន្តនិងមានមោទនភាពចំពោះកិច្ចការសិក្សារបស់គេព្រមទាំងមានឧត្តមគតិ
ស្នេហាជាតិមាតុភូមិផងដែរ ។
ការអប់រំនៅក្នុងមធ្យមសិក្សានៃបណ្តាប្រទេសជឿនលឿនត្រូវបានប្រព្រឹត្តទៅនៅតាមអនុវិទ្យាល័យនិងវិទ្យាល័យ។កម្មវិធីសិក្សា
នៅមធ្យមសិក្សាត្រូវបានរៀបចំឡើងក្នុងបំណងអប់រំសិស្សឲ្យក្លាយជាពលរដ្ឋមានស្មារតីទទួលខុសត្រូវត្រៀមលក្ខណៈសម្បត្តិ
ងាកទៅរកការ​សិក្សា​ថ្នាក់​លើទៀត។ គួរកត់សម្គាល់ថានៅមធ្យមសិក្សាទុតិយភូមិមិនមែនបណ្តុះបណ្តាល​ផ្នែកឯកទេសដូច
ឧត្តមសិក្សាទេ ប៉ុន្តែត្រូវយកចិត្តទុកដាក់​បណ្តុះ​បណ្តាលឲ្យក្លាយ​ជាពលរដ្ឋ​ម្នាក់​មានបញ្ញាវាងវៃមានទំនួលខុសត្រូវមានចំណេះ
ដឹង​ទូលំ​ទូលាយ ចាប់អារមណ៍នឹងបញ្ហាសង្គមនិងមានទឹកចិត្តចង់យល់ដឹងបញ្ហាទាំងឡាយដែលនៅជុំវិញខ្លួនរបស់ពួកគេជា
ពិសេសការគិតបែបហេតុផល ។
ដើម្បីសម្រេចបំណងនេះសាលាមធ្យមសិក្សាបានរៀបចំយុទ្ធសាស្រ្តបង្រៀនដោយប្រើវិធីដោះស្រាយបញ្ហាឲ្យសិស្សខិតខំរក
ចម្លើយច្រើនយ៉ាងសម្រាប់ដោះស្រាយបញ្ហាណាមួយមុននឹងធ្វើការសម្រេចចិត្តយកចម្លើយមួយណាដែលប្រសើរជាងគេនោះ
ព្រោះគេ​យល់ថា ពលរដ្ឋដែលចេះគិត ចេះវិនិច្ឆ័យបែបនេះ ជាមូលដ្ឋានគ្រឹះនៃការដោះស្រាយ​បញ្ហាសង្គម។
- គោលការណ៍អប់រំសហស្សវត្សថ្មី
តាមរបាយកាណ៍ដែលក្រសួងអប់រំ យុវជន និងកីឡាបានផ្ញើរឲ្យអង្គការយូណេស្កូ អំពី​គោលការណ៍អប់រំសហស្សវត្សថ្មីនេះមាន
ឈ្មោះថា ចតុស្តម្ភដែលផ្អែកលើការរៀន ៤ យ៉ាងៈ
១-​ រៀនរស់នៅជាមួយគ្នា ( Learn to Live together )
  • រៀនស្គាល់ប្រពៃណី វប្បធម៌ ប្រវត្តិអ្នកនៅជុំវិញខ្លួន (សិក្សាពហុវប្បធម៌)
  • រៀនអត់អោន យោគយល់ អធ្យាស្រ័យគ្នា
  • ស្មារតីសាមគ្គីភាព ជួយគ្នា ស្រលាញ់គ្នា មិនប្រកាន់ ឬរើសអាងពូជសាសន៍ ពណ៍សម្បុរ ឋានៈវណ្ណៈ​ (សីលធម៌ពិភពលោក)
  • ដោះស្រាយបញ្ហាដោយសន្តិវិធី អហិង្សា
-​ រៀនដើម្បីចេះដឹង ( Learn to know )
  • រៀនចំណេះទូទៅ រៀនពីទ្រឹស្តីវិទ្យាសាស្រ្តបច្ចេកទេស
  • រៀនពីអរិយធម៌ វប្បធម៌ ទស្សនវិជ្ជា​ និងចំណេះវិជ្ជា
  • រៀនឲ្យចេះពីរបៀបរៀន រៀនបន្តមួយជីវិត
- រៀនដើម្បីចេះធ្វើ ( Learn to do )
  • រៀនយកចំណេះទ្រឹស្តីមកអនុវត្តន៍ជាក់ស្តែង
  • បណ្តុះសម្បទាប្រតិបត្តិជាទោល ឬជាក្រុម
  • បណ្តុះបំនិនជីវិតធម្មតា បំនិនជីវិតបុរេវិជ្ជាជីវៈ បំនិនជីវិតអាជីព ដោយផ្សារភ្ជាប់​ទៅ​នឹងការ អនុវត្តការងារនៅក្នុងសង្គម តាមរយៈការកសាងសមត្ថភាព លើមូល​ដ្ឋាន​ពិសេស និងការសាកល្បងលើជីវភាព
- រៀនដើម្បីចេះរស់ ( Learn to be )
  • រៀនរៀបចំខ្លួនឯងឲ្យចុះសម្រុងជាមួយសង្គម
  • រៀនរស់ដោយប្រើបញ្ញាស្របទៅនឹងកាលៈទេសៈចេះបត់បែនតាម​សភាពការណ៍ របស់ពិភពលោក
  • រៀនរស់ដោយមានការទទួលខុសត្រូវ មានសោភ័ណភាពក្នុងគំនិតសមជា​មនុស្ស​ថ្លៃថ្នូរ
  • រៀនរស់ដោយស្វ័យម្ចាស់ការ ស្វ័យអភិវឌ្ឍមិនដូចជាបញ្ញើក្អែក ។



No comments:

Post a Comment