អក្កោធេន ជនេកោធំ គប្បីឈ្នះមនុស្សក្រោធ ដោយការមិនក្រោធ ។ បើចង់ចិត្តធ្ងន់ ត្រូវបន្ទន់ឥរិយា បើចង់សង្ហា ត្រូវឧស្សា​​​​​​​​​​​​​​​​ហ៍​​ រៀនសូត្រ ។

Thursday 10 May 2012

ទស្សនៈរបស់​សូក្រាត​ ( ៤៦៩-៣៩៩​ មុន ​គ.ស. )

លក្ខណៈទូទៅរបស់សូក្រាត
 លោកសូក្រាត ​​(៤៦៩-៣៩៩) ​មុន.សបានក្លាយជាអ្នកទស្សនវិជ្ជាម្នាក់ដែល
សំខាន់ និងល្បីល្បាញ នៅក្នុងប្រវត្តិសាស្រ្តរបស់ពិភពលោកគាត់ត្រូវបាន
រដ្ឋាភិបាលក្រុងអាតែន ដែលគ្រងប្រទេសខ្លួននាពេលនោះ ​​តាមរបបប្រជា
ធិបតេយ្យបែបផ្ទាល់បានចោទប្រកាន់គាត់ថា​​គាត់មិនបានគោរពដល់ព្រះរបស់
ទីក្រុងនាសម័យនោះហើយនឹងបានផ្សព្វផ្សាយនូវដំណឹងអកុសលផ្សេងៗ
ទៀតហើយថែមទាំងបានបំផ្លាញដល់អនាគតរបស់យុវជន នៅពេលនោះរដ្ឋាភិបាលយល់ថា​​ផ្នែកនយោបាយពុំមានទោសកំហុសអ្វីទេចំណែកឯបញ្ហា
សាសនាវិញ​​ស្ថិតក្រោមសមត្ថកិច្ចរបស់រដ្ឋ​​ លោកសូក្រាតបានបង្រៀនថា«នយោបាយគឺជាសិល្បៈដែល
ទាមទារឲ្យមាននូវចំណេះដឹងជាមូលដ្ឋានដ៏ល្អ» ​

         ទោះជាយ៉ាងណាក៏ដោយក្នុងចំណោមនោះមានប្រជាជនភាគច្រើនរាប់បញ្ចូលទាំងអ្នកនយោបាយនាសម័យនោះពុំមានចំណេះដឹងជាមូលដ្ឋានល្អនោះឡើយ​ ​ហើយជាហេតុធ្វើ
ឲ្យពួកគេពុំអាចដោះស្រាយនូវបញ្ហានយោបាយបានល្អទេ ទស្សនៈខាងលើនេះ ​​វាប្រឆាំងទៅនឹងគំនិតប្រជាធិបតេយ្យរបស់អាតែនដែលត្រូវការចាំបាច់នូវសំឡេងមនុស្សគ្រប់រូបត្រាប់តាមមាត់របស់ពួកគេដូច​​គ្នា ហើយនៅពេលនោះ​​សូក្រាត​​បានទាក់ទងនឹងពួកគណាធិបតេយ្យ(Oligarchy)​​ដែលកាន់អំណាចនៅក្រុងអាតែន​​​ក្នុងកំឡុងឆ្នាំ៤១១ មុន.ហើយឆ្នាំ៤០៤-៤០៣មុន.. ហើយកិច្ចការរបស់ពួកគណាធិតយ្យ ​(Oligarchy)​ នេះត្រូវបាពួករាជាធិបេតយ្យ (Monarchy) នាពេលនោះ​​គិតថាមានគ្រោះថ្នាក់បំផុតមួយចំនួននៃពួកនេះ​​មានពីរបីនាក់ធ្លាប់ជាអតីតក្លើរបស់គាត់ពីមុនទោះជាយ៉ាងណាក៏ដោយសូក្រាតយល់ថា​​ ពលរដ្ឋទាំងអស់ទោះជាក្នុងករណីណាក៏ដោយ​​ត្រូវតែគោរពបង្គាប់របស់រដ្ឋហើយមិនអាចក្បត់ងមនសិការនេះឡើយ។គាត់បានប្រកែកដាច់ខាតចំពោះការ
ជួយរូបគាត់ឲ្យរត់ចេញពីគុក​ ​ហេតុផលយ៉ាងដែលគាត់បានផ្តល់គឺ៖
          -កិច្ចការទំនាក់ទំនងរវាងរដ្ឋហើយនឹងពលរដ្ឋ គឺវាមិនដូចគ្នាទៅនឹងទំនាក់ទំនងរវាងឪពុកម្តាយហើយនឹងកូនទេគឺថារដ្ឋជំពាក់គុណពលរដ្ឋព្រោះថាពលរដ្ឋជាឪពុកម្តាយរបស់រដ្ឋ

         ​​​​   -ក្នុងនាមសូក្រាតជាអ្នកគោរពច្បាប់ម្នាក់ហើយគាត់ជាពលរដ្ឋអាតែនគាត់បានទទួលនូវការ
ទំនុកបំរុងនានា​​ដើម្បីទ្រទ្រង់ជិវិតរបស់គាត់ដូច្នេះគាត់បានចុះហត្ថលេខាជាមួយអាតែនថាគាត់ត្រូវតែគោរពច្បាប់អាតែន
            ៣-ការរំលោភលើច្បាប់រដ្ឋហើយប្រសិនបើអ្នកគ្រប់គ្រងគិតថាត្រឹមត្រូវនោះលទ្ធិផលបានមកវិញគឺប្រកបដោយគ្រោះថ្នាក់បំផុតក្នុងការវិនិច្ឆ័យតាមគតិយុត្តបែបនេះ

លក្ខណៈសំខាន់ៗមួយចំនួនទៀត

សូក្រាតត្រូវបានជនជាតិក្រិចទាំងអស់ប្រសិទ្ធិនាមថាជាបិតាទស្សនៈវិជ្ជានិងជាបិតាវិទ្យាសាស្រ្តនយោបាយ
 ប្រជាជនអាតែននាពេលនោះទទួលស្គាល់គាត់ថា ជាវាគ្មិន​​ពូកែនិយាយពូកែសួរពូកែឆ្លើយទីណាមានសូក្រាតទីនោះមានមនុស្សរោមជុំវិញ។កិច្ចការរបស់គាត់គឺស្វែងរកការពិតមានសុភវិនិច្ឆ័យសមហេតុផលមានតំលៃមានសុជីវធម៌សីលធម៌ដែលកត្តាទាំងនេះជាលក្ខណៈរបស់រដ្ឋនិងច្បាប់បើមានការភិក្សាស្តីអំពីសីលធម៌នយោបាយគាត់បានពន្យល់ច្បាស់លាស់និងមានលក្ខណៈនិយមន័យ​ ​ លោកបានលើកពីលក្ខណៈខុសគ្នារវាងសិទ្ធិពិតនិងច្បាប់រដ្ឋឃើញថាចំនុចទាំងពីរនេះមានប្រភពចេញអំពី ​Intellect​or Reason ទាំងអស់ជាដំបូងគាត់បានព្យាយាមធ្វើការបកស្រាយឆ្លុះបញ្ចាំងពីការរៀបចំប្រមូលផ្តុំនូវលក្ខណៈធម្មជាតិ Intellect​ ដែលជាប្រភពមានសុជីវធម៌នៃនយោបាយនិងនៃបាតុភូត​​ផ្សេងៗរបស់ច្បាប់ ដូច្នេះគាត់បានចេញនូវសេចក្តីសន្និដ្ឋានថា ​​​​​​Intellect យុត្តិធម៌និងច្បាប់វាជាសទិសន័យនឹងគ្នាសូក្រាត ជាមនុស្សម្នាក់ដែលគោរពច្បាប់បំផុត​​ព្រោះច្បាប់ជាកាតព្វកិច្ចរបស់ពលរដ្ឋគ្រប់រូប​​ហើយពលរដ្ឋត្រូវតែទទួលខុសត្រូវរាល់ទង្វើរបស់ខ្លួន ម្យ៉ាងទៀតការបង្ហាញឲ្យឃើញនូវភាពត្រឹមត្រូវមួយទៀតអំពីច្បាប់ និងយុត្តិធម៌គុណធម៌ព្រមទាំងអំពើល្អដែលផ្តល់ផលប្រយោជន៍ទាំងអស់នេះ អាចចាត់ទុកក្នុងចង្កោមដែលមានមូលដ្ឋានពីចំណេះដឹង និងការអប់រំល្អទស្សនៈខុសគ្នាអំពីសុជីវធម៌ច្បាប់នយោបាយហើយនឹងការអនុវត្តន៍ជាក់ស្តែងរបស់រដ្ឋាភិបាល ហើយមិនមែននៅតែក្នុងរបបប្រជាធិបតេយ្យ (Democracy) ប៉ុណ្ណោះទេសូម្បីតែនៅក្នុងរបបគណាធិបតេយ្យ ​(Oligarchy) របបទុជនាធិបតេយ្យ (Tyranny) អភិជនាធិបតេយ្យ​​ (Aristocracy)​ ផងដែរសូក្រាត បានតិះទៀន នូវរាល់កំហុសទាំងឡាយរបស់រដ្ឋដែលគ្មានភាពសច្ចៈ​​បង្ហាញពីហេតុផលឲ្យបានច្បាស់លាស់ឡើយ ចំណេកឯទស្សនៈទ្រឹស្តីនយោបាយវិញការបកស្រាយរបស់សូក្រាតពុំមានលក្ខណៈដូចទៅនឹងការបកស្រាយរបស់អ្នកបា្រជ្ញដទៃឡើយ​​​ រដ្ឋដែលរីកចម្រើនគឺដោយសារច្បាប់ដឹកនាំគាត់បានឲ្យតំលៃយ៉ាងខ្លាំងរបស់ពួកអភិជនាធិបតេយ្យ (Aristocracy) ហើយបដិសេធនូវការដឹកនាំបែប
ប្រជាធិបតេយ្យជ្រុល ដែលជាកត្តាធ្វើឲ្យប្រទេសជាតិជួបនូវវិបត្តិជាច្រើនរហូតរលាយដល់រដ្ឋាភិបាលនោតែ
ម្តង។សូក្រាតឃើញភាពអសមត្ថភាពរបស់មេដឹកនាំប្រជាធិបតេយ្យនាសម័យនោះអ្នកដឹកនាំត្រូវតែមាននូវចំណេះដឹងយល់ដឹងច្រើនហើយការទាមទារនេះគឺគំនិតចំបងរបស់សូក្រាតស្តីអំពីសុភវិនិច្ឆ័យរបស់រដ្ឋាភិបាលនិងសិទ្ធិជាកត្តាចាំបាច់ដំបូងដែលមានការពាក់ព័ន្ធចាំបាច់ទៅគ្រប់ទម្រង់គ្រប់គ្រងនយោបាយទាំងអស់ស្តេចទាំងឡាយនិងអ្នកដឹកនាំទាំងឡាយត្រូវមានលក្ខណៈចាំបាច់ជាច្រើនដូចខាងលើមិនមែនសំដៅទៅលើតែមនុស្សពាក់ម្កុដនិងគ្រឿងអលង្ការពេញខ្លួនឬមិនមែនសំដៅទៅលើតែមនុស្សដែលគេជ្រើសរើសដោយសារមានទ្រព្យសម្បត្តិច្រើនប្ញកពាខ្ពស់សមរម្យឬមិនមែនសំដៅទៅលើមនុស្ស ដែលបាន អំណាចដោយសារកម្លាំងអាវុធនិងអំពើហិង្សាពូកែភូតភរនោះទេក៏ប៉ុន្តែចាំបាច់ត្រូវការអ្នកមានសមត្ថភាដឹកនាំនិងគ្រប់គ្រង ការតិះទៀនគំនិតនយោបាយស្តីអំពីចំណេះដឹង ក្នុងការដឹកនាំដែលត្រូវមាននោះបានងាកចេញឆ្ងាយ អំពីគោលការណ៍នានា របស់ប្រជាធិបតេយ្យពួកគហបតីរបស់ពួកអេលីត​​និងរបស់ពួកផ្តាច់ការសូក្រាតតិះទៀនរបបផ្តាច់ការខ្លាំងជាងគេបំផុត

          ក្នុងគំរោងនៃគំនិតនយោបាយរបស់សូក្រាត បានបង្ហាញ នូវភាពមានសមត្ថភាព ក្នុងការដឹកនាំ ចេះវិធីសាស្រ្ត និងចំណេះដឹងដែលចាំបាច់សម្រាប់ដឹកនាំ ពោលគឺគោលការណ៍សំខាន់ៗ ​​ទាំងអស់នៃសមត្ថភាព នៃការគ្រប់គ្រងមិនតែប៉ុណ្ណោះនៅក្នុងគំរោងគំនិតនយោបាយ បានព្យាយាមពន្យល់ទ្រឹស្តីខ្លះ និងបង្កើតនូវមូលដ្ឋាន នៃសុជីវវិនិច្ឆ័យ ហើយនឹងខ្លឹមសាររបស់រដ្ឋ ដោយមានជំនឿជឿជាក់លើគំនិតនិងចំណេះដឹងរបស់ខ្លួនស្គាល់ច្បាស់ថាអ្វីជាយុត្តិធម៌ជាច្បាប់ហើយនឹងធ្វើជាគំនិតសុភវិនិច្ឆ័យក្នុងការដឹកនាំគ្រប់គ្រងចំណែកសូក្រាតជាច្រើនលើកច្រើនសារធ្លាប់បានប្រឈមមុខគ្នា ជាមួយរដ្ឋអំណាច (ដូចរដ្ឋអំណាចប្រជាធិបតេយ្យ បែបផ្ទាល់និងរដ្ឋអំណាចផ្តាច់ការ) ក្នុងគោលបំណងព្យាយាមបញ្ចូល នូវឥទ្ធិពលទៅលើគូបដិបក្សនិងបញ្ចូលនូវនយោបាយតិះទៀន ដ៏ល្បីល្បាញរបស់គាត់​​ ក៏ប៉ុន្តែ​​ចុងបញ្ចប់សូក្រាតត្រូវតែផឹកថ្នាំពិសការកាត់ទោសសូក្រាត ដោយមេដឹកនាំក្រុងអាតែនដែលកាន់របបប្រជាធិបតេយ្យដោយបានចោទប្រកាន់ថាគាត់មិនជឿព្រះមិនគោរពច្បាប់ ​​និងបំផ្លាញអនាគតយុវជនការកាត់ទោសប្រហារជីវិតពុំបានធ្វើឲ្យសូក្រាតតក់ស្លុតឡើយផ្ទុយទៅវិញ គាត់នៅតែមានជំនឿទៅលើគោលការណ៍របស់គាត់មិនរំលោភច្បាប់ មិនធ្វើអ្វីដែលឆ្លើយតបនឹងភាពគ្មានយុត្តិធម៌ដោយអំពើអយុត្តិធម៌ឡើយហើយគាត់បានបដិសេធ ចំពោះការជួយគាត់ឲ្យរត់ចេញពីគុកមរណៈភាពរបស់សូក្រាត​​បានលេចឡើងនូវចំណោទជាច្រើនរាប់មិនអស់ ស្តីអំពីការគំរាមគំហែងដល់បញ្ញាវន្តដែលកំពុងតែចូលរួមក្នុងកិច្ចការនយោបាយ​​ ​​ ទ្រឹស្តីរបស់សូក្រាតជិវិតរបស់គាត់និងមរណៈភាពរបស់គាត់បានធ្វើឲ្យមានការចាប់អារម្មណ៍ជាខ្លាំងផងដែរមកលើអ្នកបា្រជ្ញដែលទទួលស្គាល់ស្នាដៃនិងគំនិតរបស់គាត់ជំនាន់ក្រោយថែមទាំងបានជះឥទ្ធិពលយ៉ាងខ្លាំង ទៅលើទំព័រប្រវត្តិទស្សនវិជ្ជានិងគំនិតនយោបាយ ឥទ្ធិពលសូក្រាតបានសម្តែងឡើងនូវជ័យជំនះដ៏ធំធេងរបស់គាត់ ក៏ដូចជារបស់ប្រជាជនក្រិចទាំងមូល ​​ស្តីអំពីគំនិតនយោបាយ និងច្បាប់ដូចជាទស្សនៈនយោបាយរបស់ ផ្លាតូ ហើយនឹងនយោបាយវិទ្យារបស់លោកអារីស្តូត​​

វិធីសាស្រ្តបង្រៀនរបស់សូក្រាត

          សូក្រាតមានវិធីបង្រៀនពីរយ៉ាងគឺ សិល្បៈបង្កើតគំនិតនិងការចំអកសូក្រាត ប្រើវិធីបង្កើតគំនិត ចំពោះមនុស្សសាមញ្ញ ដែលមិនចេះអួតអាងហើយដឹងថាខ្លួនគ្មានចេះអ្វីសោះសូក្រាតប្រើវិធីចំអកចំពោះពួកសូហ្វីស (ពួកទស្សនវិជ្ជាមួយក្រុម ​​ដែលប្រឆាំងនឹងទស្សនវិជ្ជារបស់សូក្រាត​) ពួកនេះអួតអាងមានជំនឿថាខ្លួនមានចំណេះជាសកល​​ ឃ្លាចំបងរបស់សូក្រាតស្តីពីទស្សនវិជ្ជាគឺ ​«ខ្ញុំដឹងតែមួយមុខគត់គឺគ្មានចេះអ្វីសោះ» ​‌

ទស្សនវិជ្ជារបស់សូក្រាត

ទស្សនវិជ្ជារបស់សូក្រាតគឺ៖

-ត្រូវយល់ពីដំណើរប្រព្រឹត្តទៅនៃធម្មជាតិ
-ត្រូវយល់អ្វីដែលនៅជិតយើងមុននឹងយល់អ្វីដែលនៅឆ្ងាយពីយើង‌‍‌‌‌‌‌‌
-ត្រូវស្គាល់ខ្លួនឯងដោយខ្លួនឯង​​‌
-ត្រូវដុះខាត់ព្រលឹង(ចិត្ត)​ឲ្យបានប្រសើរជាងដុះខាត់សរីរៈ‌​‌
-ត្រូវនិយមប្រើពាក្យថា«ខ្ញុំមិនចេះអ្វីសោះ»​‌
-ត្រូវជជែកគ្នា‌‌ដើម្បីរកការពិតព្រោះការជជែក‌‌​ជាវិធីបង្កើតគំនិត​‌
-លទ្ធផលដែលល្អ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌​ជាលទ្ធផលដែលបានទទួលការរិះគន់រួចហើយ​‌

          សូក្រាតពោលថា‌​ «ពុំមានអ្នកណាម្នាក់កាចដោយចេតនាទេមនុស្សម្នាក់ៗសុទ្ធតែមានបំណងល្អតែបើប្រែជាអាក្រក់វិញ គឺពិតជាមានបុព្វហេតុដូចជាបុព្វហេតុផ្ទាល់ខ្លួន ឬក្រៅខ្លួន» តែចំពោះបា្លតុងវិញយល់ថា «មនុស្សកើតមកមានអាកប្បកិរិយាខុសៗ គ្នាខ្លះល្អខ្លះអាក្រក់ខ្លះស្លូតខ្លះកាចតាមនិស័យពីធម្មជាតិ»​ ក្នុងតំលៃសីលធម៌សូក្រាត ចេញមុខប្រឆាំង នឹងពួកសូហ្វីស ជាពួកពូកែអួតដែលចូលចិត្តយកពាក្យសំដីទៅប្រើផ្លូវខុសហើយធ្វើអាកប្បកិរិយា ដូចជាអ្នកចេះដឹងច្រើន។សូក្រាតជាមនុស្ស
ថ្មីចំឡែកដែលបានក្លាយជាទស្សនវិទូគំរូមួយរូប សម្រាប់មនុស្សជំនាន់ក្រោយ គេតែងនិយាយថា «សូក្រាត ជាមនុស្សនៃក្រុងអាតែនដែលមានរូបអាក្រក់​​ ហើយល្អជាងគេបំផុត»​





No comments:

Post a Comment