អក្កោធេន ជនេកោធំ គប្បីឈ្នះមនុស្សក្រោធ ដោយការមិនក្រោធ ។ បើចង់ចិត្តធ្ងន់ ត្រូវបន្ទន់ឥរិយា បើចង់សង្ហា ត្រូវឧស្សា​​​​​​​​​​​​​​​​ហ៍​​ រៀនសូត្រ ។

Thursday 10 May 2012

ពី​សម្ព័ន្ធភាព​ ទៅ​ ការប្រឈមមុខ ឆ្នាំ ១៩៩៣ ដល់ ១៩៩៧

ក.ក.ន ៖ នេះជាការរៀបរៀងឡើងវិញ និងពិនិត្យទៅលើនយោបាយអន្ដរកាលនៅកម្ពុជា ពីរវាងចុងអបគមន៍ក្នុងឆ្នាំ១៩៩៣ និងការផ្លាស់ប្ដូរដ៏ហិង្សានៃ ខែកក្កដា ឆ្នាំ១៩៩៧ ។ វាកំណត់មូលន័យដែលមានការទំនាក់ទំនងគ្នាចំនួនពីរ ដែលកំណត់លក្ខណៈនយោបាយអន្ដរកាលនិងដែលមានដើមហេតុមួយចំនួនរបស់ខ្លួននៅក្នុងកិច្ចព្រមព្រៀងសន្ដិភាពទីក្រុងប៉ារីស ។ ដែលវានឹងត្រូវវែកញែកឡើង ចំណុចនេះនឹងរួមចំណែកចំពោះការធ្វើឱ្យមានអស្ថេរភាពនៃសណ្ដាប់ធ្នាប់នយោបាយនៅកម្ពុជាដែលមានលក្ខណៈ ផុយ​​ស្រួយរួចទៅហើយ ។ ឋិតនៅជុំវិញមូលន័យជាស្នូលទាំងពីរនេះ គឺជាមូលន័យឯទៀត ៗដែលទាក់ទង និងដែលជាជំនួយ ដែលបានដើរតួស្របជាមួយគ្នាដើម្បីប្រឈម ឬជំរុញនូវ “​សណ្ដាប់ធ្នាប់ ដែលត្រូវបានបង្កើតឡើងតាមរយៈកម្លាំង អន្ដរកាលរបស់អង្គការសហប្រជាជាតិ និងនឹងត្រូវបានរៀបរាប់នៅជំពូកបន្ទាប់ ។

ឆ្នាំ ២០០៨, ដោយ៖ ឡាច សំរោង អនុបណ្ឌិតវិទ្យាសាស្រ្តនយោបាយ និងនីតិសាស្រ្
           មូលន័យទីមួយ គឺលទ្ធផលនៃបរាជ័យក្នុងការអញ្ជើញខ្មែរក្រហមឱ្យចូលរួមនៅក្នុងដំណើរការបោះឆ្នោត និងនៅក្នុងរដ្ឋាភិបាលចំរុះនាក្រុងភ្នំពេញ ។ គោលបំណងនេះមិនបានកើតឡើងឡើយ ដោយសារតែពួកឧទ្ទាមបដិសេធនូវការ-ទទួលថាPPA ត្រូវបានអនុត្ដិឡើងយ៉ាងត្រឹមត្រូវជាមួយនឹងការបំបែកខ្លួនរបស់ CPP ពីរដ្ឋ ។
         មូលន័យទីពីរ គឺបរាជ័យនៃការបែងចែកអំណាច ។ ជាបេះដូងចំពោះចំណុចនេះ គឺការគ្មានឆន្ទៈរបស់ CPP ក្នុងការប្រគល់អំណាចវរជនជាទូទៅបន្ទាប់ពីការបោះឆ្នោត ហើយបន្ទាប់កាន់តែច្បាស់ទៅទៀតនោះ គឺនៅកម្រិតមហាជន ហើយអសមត្ថភាពរបស់ហ្វ៊ុនស៊ិនប៉ិចក្នុងទទួលយកការទទួលខុសត្រូវបែបនេះដែលអាចប្រគល់ទៅឱ្យពួកគេ ។
          Cauliff បានឃ្លាំមើលសមាសភាពរបស់ក្រុមប្រឹក្សាជាតិរបស់គណបក្ស ៧៥ភាគរយមកពីជំរុំជនភៀសខ្លួននៅ ព្រំដែន ៥ភាគរយជាអ្នកវិលត្រឡប់ពីបរទេស ហើយមានតែ២០ភាគរយប៉ុណ្ណោះ ដែលធ្លាប់ជាអ្នករស់នៅក្នុងប្រទេស ជាពិសេសនៅក្រុងភ្នំពេញ ។ BLDP ឋិតក្នុងស្ថានភាពស្រដៀងគ្នា ។
          Curtis សម្គាល់ក្នុងលក្ខណៈផ្ទុយថា “​គ្រប់រដ្ឋមន្ដ្រី និងអនុរដ្ឋមន្ដ្រីរបស់ CPP ទាំងអស់មានបទពិសោធន៏យ៉ាងយូរអង្វែងជាមួយការិយាល័យធិបតេយ្យរបស់កម្ពុជា ....អ្នកនយោបាយរបស់ CPP កាន់តែចាក់យ៉ាងខ្លាំងនៅក្នុងភាពជាក់ស្ដែងរបស់កម្ពុជា ។
ការបែងចែកអំណាចនយោបាយបន្ទាប់ពីដំណោះស្រាយ បែបកម្រៃជើងសាររបស់ សម្តេចព្រះនរោត្តម ស៊ីនុ ដែលយកតាមទ្រឹស្ដីការរៀបចំបែបហាសិប-ហាសិប (50+50) ជាឧទាហរណ៍៖ ក្រសួងនីមួយ ៗ អាចមានរដ្ឋមន្ដ្រីពីគណបក្សទាំងពីរ ហើយអាចមាន នាយករដ្ឋមន្ដ្រីទីមួយ (សម្តេចក្រុមព្រះនរោត្តម រណ ឬទ្ធិ ) និងនាយករដ្ឋមន្ដ្រីទីពីរ (សម្ដេច​​​តេជោ ហ៊ុន សែន) ។ ដែលមានតែលើក្រដាស ប៉ុណ្ណោះដែលសម្តេចក្រុមព្រះនរោត្តម រណ ឬទ្ធិ មានស័ក្ដិធំជាងសម្ដេចតេជោ ហ៊ុន សែន

កាន់តែច្បាស់ជាងនេះទៅទៀតក្រសួងនីមួយៗ ទទួលបានអនុរដ្ឋមន្ដ្រី ថ្មីមួយ ដែលត្រូវបានតែងតាំងពីឋានៈ នៅក្នុងបក្សណាមួយ ដែលមិនត្រូវបានតំណាងនូវថ្នាក់កំពូលឡើយ ។ ខាងក្រោម នេះជាអនុរដ្ឋលេខាធិការថ្មី ចំនួនពីរត្រូវបានបង្កើតឡើងដែល មួយមកពីFUNCINPEC និងមួយមកពី CPP
           Curtis បានធ្វើការកត់សម្គាល់ ចំពោះគម្រូនេះ ។ ហើយបើទោះបីជាមានការពង្រីកចំពោះការិយាល័យធិបតេយ្យ និងកាត់បន្ថយប្រសិទ្ធភាពក៏ដោយ ក៏ការងារនេះត្រូវបានពង្រីកទៅដល់ថ្នាក់ខេត្ដប៉ុណ្ណោះ ។ នៅត្រង់នេះវាអាចមាន “​ការតែងតាំងជាអភិបាលម្នាក់ អភិបាលរងទី១ ម្នាក់ពីគណបក្សប្រកួតប្រជែង ហើយអភិបាលរងពីររូបបន្ថែមទៀត“​។ កត្ដានេះឆ្លុះបញ្ចាំងចំពោះឋានៈជាអនុរដ្ឋលេខាធិការ នៅក្នុងក្រសួង ។
          ត្រង់នេះមិនបានអនុវត្ដន៏ជាក់ស្ដែងឡើយ ។ ទោះបីជាFUNCINPEC ទទួលបានអសន្នៈច្រើនជាងនៅក្នុងរដ្ឋសភាក៏ដោយ ក៏វាត្រូវបានថ្លឹងថ្លែងអោយស្មើគ្នា ដោយឧត្ដមានុភាពរបស់អំណាចនយោបាយរបស់ CPP ដែលត្រូវបានបែងចែកទូទាំងប្រទេសនៅថ្នាក់ដែលទាបជាង
ហេតុដូច្នេះខណៈពេលដែលមានសក្ដានុពលខ្លះៗ សំរាប់ការពង្រីកវិសាលភាពរបស់CPP នៅក្នុង​​សភាអំណាចនិង ការឈានដល់របស់គបក្សបានចាក់រឹសយ៉ាង ជ្រៅតាងពីឆាំ ១៩៧៩ មកបានធានាថា ជម្រើសគោលយោបាយ ដែលត្រូវបានធ្វើឡើងនៅ ភ្នំពេញដោយគ្មាន តាមវិធីណាមួយ អាចត្រូវបានឆ្លុះបញ្ចាំងនៅក្នុងការអនុវត្ដ​​គោលនយោបាយនៅថ្នាក់ជាតិឡើយ ។
        Brown បានពិនិត្យឃើញa FUNCINPEC... ឱ្យគឺជាអ្វីទាំងអស់ ប៉ុន្ដែត្រូវបានដាក់បញ្ចូលទៅក្នុងដោយ CPPក្នុងកម្រិតនយោបាយ ... តំបន់រដ្ឋបាលតាមខេត្ដ និងពិសេសត្រូវបានគ្រប់ដណ្ដប់ដោយកម្មាភិបាល CPP
         Tayer បានរាយការណ៍នៅក្នុងខែវិច្ឆិកាឆ្នាំ ១៩៩៣ ថា រចនាសម្ព័ន្ធ នយោបាយតាមខេត្ដដែលគ្រប់គ្រងលើនគរបាល កម្លាំងប្រដាប់អាវុធ ការប្រមូលពន្ធ និងសេវា សង្គម ... នៅតែស្ថិតក្រោមការគ្រប់គ្រងរបស់ CPP ដដែល ហើយឆ្លើយតបចំពោះភាពស្មោះត្រង់ផ្នែកនយោបាយ នៅចំពោះមុខអាជ្ញាធម៌ជ្ឈឹ
         សម រង្ស៊ី ដែលនៅពេលនោះ ជារដ្ឋមន្ដ្រីក្រសួងសេដ្ឋកិច្ច និងហិរញ្ញវត្ថុ របស់ FUNCINPEC បានសារភាពថា គណបក្សរបស់លោក មិនមានទាំងពេលវេលា រឺមធ្យោបាយដើម្បីនាំយកបណ្ដាខេត្ដណាមួយអោយស្ថិតនៅក្រោមការគ្រប់គ្រងជ្ឍឹមបានទេ...ការគ្រប់គ្រងជ្ឍឹមរបស់ FUNCINPEC មានការយល់ដឹងតិចតួចណាស់ សូម្បីតែការនិយាយអំពីការគ្រប់គ្រងក៍គ្មានដែរ ។ ប៉ុន្ដែមានតែចំណេះដឹង អំពីបណ្ដាខេត្ដ ប៉ុណ្ណោះ​”
        ទស្សនៈរបស់លោក ត្រូវបានទូលយកយ៉ាងទូលំទូលាយដោយរួមទាំងនៅក្នុងគណបក្សផងដែរ ។ អគ្គលេខាធិកាFUNCINPEC គឺ ព្រះអង្គម្ចាស់ រោត្ដម សេរីវុឌ្ឍ ក៏បានសារភាពដែរថា អនុរចនាសម្ពន្ធ័របស់គណបក្សនៅតែមានភាពទន់ខ្សោយ ... វាបានទូលរងនូវកង្វះខាតផ្នែកបទពិសោធន៍នៅក្នុងប្រតិត្ដិការរដ្ឋបាលតាំងតែពីវាបានចូលរួមនៅក្នុងសម្ព័ន្ធភាពមកម្លេះ​​
បញ្ហានេះជាការទទូលខុសត្រូវយ៉ាងធំ របស់FUNCINPEC ដោយសារតែវត្ដមានពីនយោបាយ តាមតំបន់ក្នុងកម្លុងពេលការប្រឆាំងរបស់ខ្លួនពីការនិរទេស ដូច្នេះហើយ ដោយកង្វះខាតច្រើនគួរសមដែរ នៅបទពិសោធន៍នៃបញ្ហាថ្នាក់ឃុំនិងការបែងចែកអំណាច និងឱនភាពនៅក្នុងជំនាញ និងចំណេះដឹងនេះ ត្រូវបានឆ្លុះបញ្ចាំងយ៉ាងប្រសើរនៅក្នុង រឿងនិទានខ្លីមួយ ដែលបានចុះផ្សាយនៅក្នុងរបាយការណ៍ប្រចាំថ្ងៃជាភាសាអង់គ្លេសមួយ។ ខណៈពេលដែលមន្ដ្រីFUNCINPEC នៅក្រុងព្រះសីហនុបានសម្តែងនូវការប្ដេជ្ញាចំពោះ ការអភិវឌ្ឍន៍ ”​ជនបទពួកគេត្រូវបានសំណូមពរអោយធ្វើការពង្រីកបន្ថែម
មន្ដ្រីម្នាក់បាននិយាយថា“​អ្នកដឹងទេចំពោះកសិករនិងអ្វីផ្សេងៗទៀត”​។ នៅពេលត្រូវបានសួរអោយនិយាយបន្ដ​​ទៀតសារព័ត៌មានបានរាយការណ៍ថា ពួកគេបានរអាក់រអួលចំពោះពាក្យជាភាសាខ្មែរអស់រយៈពេលពីរបីនាទីបន្ទាប់មកបាននិយាយយ៉ាងរអិលជាភាសាអង់គ្លេសៈ “​យី!”​។ នៅពេលដែលត្រូវបានទទូចអោយផ្ដល់យោបល់លើបញ្ហាទេសចរណ៍ទាក់ទិននឹងឆ្នេរសមុទ្រដ៍ល្អបំផុតរបស់កម្ពុជាពួកគេបានឆ្លើយតបថា គ្រប់ក្រុមហ៊ុនទាំងអស់អាចបណ្ដាក់ទុន! អ្វីៗទាំង-អស់គឺបើកចំហសម្រាប់ការបណ្ដាក់ទុននៅក្រុងព្រះសីហនុ!
        ភាពកញ្ឆោតបែបខាងលើនេះមិនត្រូវបានកំហិតចំពោះតែមន្ដ្រី FUNCINPEC ប៉ុណ្ណោះទេ ហើយវាមិនមានភាពភ្ញាក់ផ្អើលអ្វីទេចំពោះរយៈពេលដែលពួកគេបានរស់នៅក្រៅប្រទេសប៉ុណ្ណោះ តែបញ្ហានៃការចូលកាន់អំណាចត្រូវបានធ្វើអោយកាន់តែធ្ងន់ធ្ងរឡើងជាភាពតានតឹងដែលស្ថិតក្រោមផ្ទៃតែមួយគត់ដែលនៅក្នុងឆ្នាំ ១៩៩៣ បានផ្ទុះឡើងនូវចំណុចផ្សេងៗនិងចំពាះកម្រិតផ្សេងៗគ្នា ដោយសារតែការដណ្ដើមយកតំណែងនៃកម្លាំង ខាងផ្នែកFUNCINPECនិង CPP ត្រូវបានធ្វើអោយកាន់តែមានភាពធ្ងន់ធ្ងរឡើងដោយសារបំបែកខ្លួនរបស់ខ្មែរក្រហម
       វត្ដមានក្រៅសភារបស់ក្រុមឧទ្ទាមនៅខាងក្រៅរដ្ឋាភិបាល និងរដ្ឋសភា​​ និងការបែកបាក់វរជនរបស់ខ្លួនបូកនិងចរន្ដដ៏មានស្ថេរភាពនៃការរត់ចោល ដែលល្បួងដោយ ទាំងធាតុសំខាន់របស់រដ្ឋាភិបាល ដែលផ្ដល់ដល់ធាតុទាំងនោះ នូវឱកាស ក្នុងការពង្រីកមូលដ្ឋានអំណាចនយោបាយរបស់ខ្លួន ម្យ៉ាងវិញទៀតទាំងFUNCINPECនិង CPP ដើម្បី ភាពជាម្ចាស់ របស់ខ្មែរក្រហម ដែលបានបែកខ្លួនចេញ ដើម្បីពង្រីកអំណាចរបស់ខ្លួន ។
         ឧទាហរណ៍មួយនៃការប្រជែងនេះ គឺការដណ្ដើមយកលោក អៀង សារី (បច្ចុប្បន្នលោក អៀង សារី និង ភរិយា អៀង ធីរិទ្ធ រួមទាំង នួន ជា ,ខៀវ សំផន , និង កាំង ហ្គេចអ៊ាវ ហៅ ឌុច កំពុងជាប់ឃុំនៅក្នុងសាលាក្តីខ្មែរក្រហម ឬ អ.វ.ត.ក ហើយបើទោះបីជាក្នុងចំណោមនោះ អៀង សារី មានព្រះរាជសារលើកលែងទោសពីអតីតព្រះមហាក្សត្រខ្មែរ សម្តេចព្រះ នរោត្តម សីហនុ កាលពីឆ្នាំ១៩៩៦ នៅជាធរមានក៏ដោយ )

No comments:

Post a Comment