ក.ក.ន ៖ នេះជាការរៀបរៀងឡើងវិញ និងពិនិត្យទៅលើនយោបាយអន្ដរកាលនៅកម្ពុជា
ពីរវាងចុងអបគមន៍ក្នុងឆ្នាំ១៩៩៣
និងការផ្លាស់ប្ដូរដ៏ហិង្សានៃ
ខែកក្កដា ឆ្នាំ១៩៩៧
។ វាកំណត់មូលន័យដែលមានការទំនាក់ទំនងគ្នាចំនួនពីរ
ដែលកំណត់លក្ខណៈនយោបាយអន្ដរកាលនិងដែលមានដើមហេតុមួយចំនួនរបស់ខ្លួននៅក្នុងកិច្ចព្រមព្រៀងសន្ដិភាពទីក្រុងប៉ារីស
។ ដែលវានឹងត្រូវវែកញែកឡើង
ចំណុចនេះនឹងរួមចំណែកចំពោះការធ្វើឱ្យមានអស្ថេរភាពនៃសណ្ដាប់ធ្នាប់នយោបាយនៅកម្ពុជាដែលមានលក្ខណៈ
ផុយស្រួយរួចទៅហើយ
។ ឋិតនៅជុំវិញមូលន័យជាស្នូលទាំងពីរនេះ គឺជាមូលន័យឯទៀត ៗដែលទាក់ទង និងដែលជាជំនួយ ដែលបានដើរតួស្របជាមួយគ្នាដើម្បីប្រឈម ឬជំរុញនូវ “សណ្ដាប់ធ្នាប់“ ដែលត្រូវបានបង្កើតឡើងតាមរយៈកម្លាំង
អន្ដរកាលរបស់អង្គការសហប្រជាជាតិ
និងនឹងត្រូវបានរៀបរាប់នៅជំពូកបន្ទាប់
។
ឆ្នាំ ២០០៨, ដោយ៖ ឡាច សំរោង អនុបណ្ឌិតវិទ្យាសាស្រ្តនយោបាយ
និងនីតិសាស្រ្
មូលន័យទីមួយ គឺលទ្ធផលនៃបរាជ័យក្នុងការអញ្ជើញខ្មែរក្រហមឱ្យចូលរួមនៅក្នុងដំណើរការបោះឆ្នោត និងនៅក្នុងរដ្ឋាភិបាលចំរុះនាក្រុងភ្នំពេញ ។ គោលបំណងនេះមិនបានកើតឡើងឡើយ ដោយសារតែពួកឧទ្ទាមបដិសេធនូវការ-ទទួលថាPPA ត្រូវបានអនុវត្ដិឡើងយ៉ាងត្រឹមត្រូវជាមួយនឹងការបំបែកខ្លួនរបស់ CPP ពីរដ្ឋ ។
មូលន័យទីមួយ គឺលទ្ធផលនៃបរាជ័យក្នុងការអញ្ជើញខ្មែរក្រហមឱ្យចូលរួមនៅក្នុងដំណើរការបោះឆ្នោត និងនៅក្នុងរដ្ឋាភិបាលចំរុះនាក្រុងភ្នំពេញ ។ គោលបំណងនេះមិនបានកើតឡើងឡើយ ដោយសារតែពួកឧទ្ទាមបដិសេធនូវការ-ទទួលថាPPA ត្រូវបានអនុវត្ដិឡើងយ៉ាងត្រឹមត្រូវជាមួយនឹងការបំបែកខ្លួនរបស់ CPP ពីរដ្ឋ ។
មូលន័យទីពីរ គឺបរាជ័យនៃការបែងចែកអំណាច ។ ជាបេះដូងចំពោះចំណុចនេះ គឺការគ្មានឆន្ទៈរបស់ CPP ក្នុងការប្រគល់អំណាចវរជនជាទូទៅបន្ទាប់ពីការបោះឆ្នោត ហើយបន្ទាប់កាន់តែច្បាស់ទៅទៀតនោះ គឺនៅកម្រិតមហាជន ហើយអសមត្ថភាពរបស់ហ្វ៊ុនស៊ិនប៉ិចក្នុងទទួលយកការទទួលខុសត្រូវបែបនេះដែលអាចប្រគល់ទៅឱ្យពួកគេ ។
Cauliff បានឃ្លាំមើលសមាសភាពរបស់ក្រុមប្រឹក្សាជាតិរបស់គណបក្ស “៧៥ភាគរយមកពីជំរុំជនភៀសខ្លួននៅ ព្រំដែន ៥ភាគរយជាអ្នកវិលត្រឡប់ពីបរទេស ហើយមានតែ២០ភាគរយប៉ុណ្ណោះ ដែលធ្លាប់ជាអ្នករស់នៅក្នុងប្រទេស ជាពិសេសនៅក្រុងភ្នំពេញ
។ BLDP ឋិតក្នុងស្ថានភាពស្រដៀងគ្នា ។
Curtis សម្គាល់ក្នុងលក្ខណៈផ្ទុយថា “គ្រប់រដ្ឋមន្ដ្រី និងអនុរដ្ឋមន្ដ្រីរបស់ CPP ទាំងអស់មានបទពិសោធន៏យ៉ាងយូរអង្វែងជាមួយការិយាល័យធិបតេយ្យរបស់កម្ពុជា ....អ្នកនយោបាយរបស់ CPP កាន់តែចាក់ឬសយ៉ាងខ្លាំងនៅក្នុងភាពជាក់ស្ដែងរបស់កម្ពុជា ។
ការបែងចែកអំណាចនយោបាយបន្ទាប់ពីដំណោះស្រាយ បែបកម្រៃជើងសាររបស់ សម្តេចព្រះនរោត្តម
ស៊ីហនុ ដែលយកតាមទ្រឹស្ដីការរៀបចំបែបហាសិប-ហាសិប (50+50) ។ ជាឧទាហរណ៍៖ ក្រសួងនីមួយ
ៗ អាចមានរដ្ឋមន្ដ្រីពីគណបក្សទាំងពីរ
ហើយអាចមាន
នាយករដ្ឋមន្ដ្រីទីមួយ
(សម្តេចក្រុមព្រះនរោត្តម
រណ ឬទ្ធិ ) និងនាយករដ្ឋមន្ដ្រីទីពីរ (សម្ដេចតេជោ ហ៊ុន សែន) ។ ដែលមានតែលើក្រដាស ប៉ុណ្ណោះដែលសម្តេចក្រុមព្រះនរោត្តម រណ ឬទ្ធិ មានស័ក្ដិធំជាងសម្ដេចតេជោ ហ៊ុន សែន។
កាន់តែច្បាស់ជាងនេះទៅទៀតក្រសួងនីមួយៗ ទទួលបានអនុរដ្ឋមន្ដ្រី ថ្មីមួយ ដែលត្រូវបានតែងតាំងពីឋានៈ
នៅក្នុងបក្សណាមួយ
ដែលមិនត្រូវបានតំណាងនូវថ្នាក់កំពូលឡើយ
។ ខាងក្រោម នេះជាអនុរដ្ឋលេខាធិការថ្មី
ចំនួនពីរត្រូវបានបង្កើតឡើងដែល
មួយមកពីFUNCINPEC និងមួយមកពី CPP ។
Curtis បានធ្វើការកត់សម្គាល់ ចំពោះគម្រូនេះ ។ ហើយបើទោះបីជាមានការពង្រីកចំពោះការិយាល័យធិបតេយ្យ
និងកាត់បន្ថយប្រសិទ្ធភាពក៏ដោយ
ក៏ការងារនេះត្រូវបានពង្រីកទៅដល់ថ្នាក់ខេត្ដប៉ុណ្ណោះ
។ នៅត្រង់នេះវាអាចមាន
“ការតែងតាំងជាអភិបាលម្នាក់ អភិបាលរងទី១ ម្នាក់ពីគណបក្សប្រកួតប្រជែង ហើយអភិបាលរងពីររូបបន្ថែមទៀត“។ កត្ដានេះឆ្លុះបញ្ចាំងចំពោះឋានៈជាអនុរដ្ឋលេខាធិការ
នៅក្នុងក្រសួង
។
ត្រង់នេះមិនបានអនុវត្ដន៏ជាក់ស្ដែងឡើយ ។ ទោះបីជាFUNCINPEC ទទួលបានអសន្នៈច្រើនជាងនៅក្នុងរដ្ឋសភាក៏ដោយ ក៏វាត្រូវបានថ្លឹងថ្លែងអោយស្មើគ្នា ដោយឧត្ដមានុភាពរបស់អំណាចនយោបាយរបស់ CPP ដែលត្រូវបានបែងចែកទូទាំងប្រទេសនៅថ្នាក់ដែលទាបជាង។
ហេតុដូច្នេះខណៈពេលដែលមានសក្ដានុពលខ្លះៗ សំរាប់ការពង្រីកវិសាលភាពរបស់CPP នៅក្នុងសភាអំណាចនិង ការឈានដល់របស់គណបក្សបានចាក់រឹសយ៉ាង ជ្រៅតាងពីឆាំ ១៩៧៩ មកបានធានាថា ជម្រើសគោលយោបាយ ដែលត្រូវបានធ្វើឡើងនៅ ភ្នំពេញដោយគ្មាន តាមវិធីណាមួយ អាចត្រូវបានឆ្លុះបញ្ចាំងនៅក្នុងការអនុវត្ដគោលនយោបាយនៅថ្នាក់ជាតិឡើយ ។
Brown បានពិនិត្យឃើញថa FUNCINPEC... ឱ្យគឺជាអ្វីទាំងអស់ ប៉ុន្ដែត្រូវបានដាក់បញ្ចូលទៅក្នុងដោយ CPPក្នុងកម្រិតនយោបាយ ... តំបន់រដ្ឋបាលតាមខេត្ដ និងពិសេសត្រូវបានគ្រប់ដណ្ដប់ដោយកម្មាភិបាល CPP ។
Tayer បានរាយការណ៍នៅក្នុងខែវិច្ឆិកាឆ្នាំ ១៩៩៣ ថា រចនាសម្ព័ន្ធ
នយោបាយតាមខេត្ដដែលគ្រប់គ្រងលើនគរបាល
កម្លាំងប្រដាប់អាវុធ ការប្រមូលពន្ធ និងសេវា សង្គម ... នៅតែស្ថិតក្រោមការគ្រប់គ្រងរបស់ CPP ដដែល
ហើយឆ្លើយតបចំពោះភាពស្មោះត្រង់ផ្នែកនយោបាយ
នៅចំពោះមុខអាជ្ញាធម៌មជ្ឈឹម ។
សម
រង្ស៊ី ដែលនៅពេលនោះ
ជារដ្ឋមន្ដ្រីក្រសួងសេដ្ឋកិច្ច
និងហិរញ្ញវត្ថុ
របស់ FUNCINPEC បានសារភាពថា គណបក្សរបស់លោក
មិនមានទាំងពេលវេលា
រឺមធ្យោបាយដើម្បីនាំយកបណ្ដាខេត្ដណាមួយអោយស្ថិតនៅក្រោមការគ្រប់គ្រងមជ្ឍឹមបានទេ...។ការគ្រប់គ្រងមជ្ឍឹមរបស់ FUNCINPEC មានការយល់ដឹងតិចតួចណាស់ សូម្បីតែការនិយាយអំពីការគ្រប់គ្រងក៍គ្មានដែរ
។ ប៉ុន្ដែមានតែចំណេះដឹង
អំពីបណ្ដាខេត្ដ
ប៉ុណ្ណោះ”។
ទស្សនៈរបស់លោក
ត្រូវបានទទូលយកយ៉ាងទូលំទូលាយដោយរួមទាំងនៅក្នុងគណបក្សផងដែរ
។ អគ្គលេខាធិកាFUNCINPEC គឺ ព្រះអង្គម្ចាស់ នរោត្ដម
សេរីវុឌ្ឍ ក៏បានសារភាពដែរថា “ អនុរចនាសម្ពន្ធ័របស់គណបក្សនៅតែមានភាពទន់ខ្សោយ
... វាបានទទូលរងនូវកង្វះខាតផ្នែកបទពិសោធន៍នៅក្នុងប្រតិបត្ដិការរដ្ឋបាលតាំងតែពីវាបានចូលរួមនៅក្នុងសម្ព័ន្ធភាពមកម្លេះ។
បញ្ហានេះជាការទទូលខុសត្រូវយ៉ាងធំ របស់FUNCINPEC ដោយសារតែអវត្ដមានពីនយោបាយ តាមតំបន់ក្នុងកម្លុងពេលការប្រឆាំងរបស់ខ្លួនពីការនិរទេស ដូច្នេះហើយ ដោយកង្វះខាតច្រើនគួរសមដែរ នៅបទពិសោធន៍នៃបញ្ហាថ្នាក់ឃុំនិងការបែងចែកអំណាច និងឱនភាពនៅក្នុងជំនាញ និងចំណេះដឹងនេះ ត្រូវបានឆ្លុះបញ្ចាំងយ៉ាងប្រសើរនៅក្នុង រឿងនិទានខ្លីមួយ ដែលបានចុះផ្សាយនៅក្នុងរបាយការណ៍ប្រចាំថ្ងៃជាភាសាអង់គ្លេសមួយ។ ខណៈពេលដែលមន្ដ្រីFUNCINPEC នៅក្រុងព្រះសីហនុបានសម្តែងនូវការប្ដេជ្ញាចំពោះ“ ការអភិវឌ្ឍន៍ ”ជនបទពួកគេត្រូវបានសំណូមពរអោយធ្វើការពង្រីកបន្ថែម។
បញ្ហានេះជាការទទូលខុសត្រូវយ៉ាងធំ របស់FUNCINPEC ដោយសារតែអវត្ដមានពីនយោបាយ តាមតំបន់ក្នុងកម្លុងពេលការប្រឆាំងរបស់ខ្លួនពីការនិរទេស ដូច្នេះហើយ ដោយកង្វះខាតច្រើនគួរសមដែរ នៅបទពិសោធន៍នៃបញ្ហាថ្នាក់ឃុំនិងការបែងចែកអំណាច និងឱនភាពនៅក្នុងជំនាញ និងចំណេះដឹងនេះ ត្រូវបានឆ្លុះបញ្ចាំងយ៉ាងប្រសើរនៅក្នុង រឿងនិទានខ្លីមួយ ដែលបានចុះផ្សាយនៅក្នុងរបាយការណ៍ប្រចាំថ្ងៃជាភាសាអង់គ្លេសមួយ។ ខណៈពេលដែលមន្ដ្រីFUNCINPEC នៅក្រុងព្រះសីហនុបានសម្តែងនូវការប្ដេជ្ញាចំពោះ“ ការអភិវឌ្ឍន៍ ”ជនបទពួកគេត្រូវបានសំណូមពរអោយធ្វើការពង្រីកបន្ថែម។
មន្ដ្រីម្នាក់បាននិយាយថា“អ្នកដឹងទេចំពោះកសិករនិងអ្វីផ្សេងៗទៀត”។ នៅពេលត្រូវបានសួរអោយនិយាយបន្ដទៀតសារព័ត៌មានបានរាយការណ៍ថា“ ពួកគេបានរអាក់រអួលចំពោះពាក្យជាភាសាខ្មែរអស់រយៈពេលពីរបីនាទីបន្ទាប់មកបាននិយាយយ៉ាងរអិលជាភាសាអង់គ្លេសៈ “យី!”។ នៅពេលដែលត្រូវបានទទូចអោយផ្ដល់យោបល់លើបញ្ហាទេសចរណ៍ទាក់ទិននឹងឆ្នេរសមុទ្រដ៍ល្អបំផុតរបស់កម្ពុជាពួកគេបានឆ្លើយតបថា
“ គ្រប់ក្រុមហ៊ុនទាំងអស់អាចបណ្ដាក់ទុន! អ្វីៗទាំង-អស់គឺបើកចំហសម្រាប់ការបណ្ដាក់ទុននៅក្រុងព្រះសីហនុ! ។
ភាពកញ្ឆោតបែបខាងលើនេះមិនត្រូវបានកំហិតចំពោះតែមន្ដ្រី FUNCINPEC ប៉ុណ្ណោះទេ
ហើយវាមិនមានភាពភ្ញាក់ផ្អើលអ្វីទេចំពោះរយៈពេលដែលពួកគេបានរស់នៅក្រៅប្រទេសប៉ុណ្ណោះ តែបញ្ហានៃការចូលកាន់អំណាចត្រូវបានធ្វើអោយកាន់តែធ្ងន់ធ្ងរឡើងជាភាពតានតឹងដែលស្ថិតក្រោមផ្ទៃតែមួយគត់ដែលនៅក្នុងឆ្នាំ
១៩៩៣ បានផ្ទុះឡើងនូវចំណុចផ្សេងៗនិងចំពាះកម្រិតផ្សេងៗគ្នា
ដោយសារតែការដណ្ដើមយកតំណែងនៃកម្លាំង
ខាងផ្នែកFUNCINPECនិង CPP ត្រូវបានធ្វើអោយកាន់តែមានភាពធ្ងន់ធ្ងរឡើងដោយសារបំបែកខ្លួនរបស់ខ្មែរក្រហម។
វត្ដមានក្រៅសភារបស់ក្រុមឧទ្ទាមនៅខាងក្រៅរដ្ឋាភិបាល
និងរដ្ឋសភា
និងការបែកបាក់វរជនរបស់ខ្លួនបូកនិងចរន្ដដ៏មានស្ថេរភាពនៃការរត់ចោល
ដែលល្បួងដោយ
ទាំងធាតុសំខាន់របស់រដ្ឋាភិបាល
ដែលផ្ដល់ដល់ធាតុទាំងនោះ
នូវឱកាស ក្នុងការពង្រីកមូលដ្ឋានអំណាចនយោបាយរបស់ខ្លួន ។ ម្យ៉ាងវិញទៀតទាំងFUNCINPECនិង CPP ដើម្បី ភាពជាម្ចាស់ របស់ខ្មែរក្រហម ដែលបានបែកខ្លួនចេញ
ដើម្បីពង្រីកអំណាចរបស់ខ្លួន
។
ឧទាហរណ៍មួយនៃការប្រជែងនេះ គឺការដណ្ដើមយកលោក អៀង សារី (បច្ចុប្បន្នលោក
អៀង សារី និង ភរិយា អៀង ធីរិទ្ធ រួមទាំង នួន ជា ,ខៀវ
សំផន , និង កាំង ហ្គេចអ៊ាវ ហៅ ឌុច កំពុងជាប់ឃុំនៅក្នុងសាលាក្តីខ្មែរក្រហម
ឬ អ.វ.ត.ក ហើយបើទោះបីជាក្នុងចំណោមនោះ អៀង សារី មានព្រះរាជសារលើកលែងទោសពីអតីតព្រះមហាក្សត្រខ្មែរ
សម្តេចព្រះ នរោត្តម សីហនុ កាលពីឆ្នាំ១៩៩៦ នៅជាធរមានក៏ដោយ ) ។
No comments:
Post a Comment