វាចាខ្ញុំ
សៀវភៅប្រទេសខ្មែរនឹង ប្រទេសថៃដែលរៀបរៀងឡើងដោយសម្តេចជហ្វាវាំងអធិបតីស្រីស្រីង្គា
ប៉ែន នុត តាំងពីប្រាសាទព្រះវិហារ មិនទាន់ត្រូវបាន តុលាការក្រុងឡាអេ កាត់ក្តីនៅឡើយ ។
ប៉ុន្តែ ខ្ញុំបានលើកឡើងយកមកបោះពុម្ពផ្សព្វផ្សាយសាជាថ្មី ដើម្បីទុកជាឯកសារ សម្រាប់អស់
បើតាមឯកសារនេះ ឈ្មោះថៃ ឬ ស្យាម "សៀម" ទើបតែនឹងមានមុខនៅក្នុងសតវត្សរ៏ទី ១២
នេះទេ ។ ម្យ៉ាងទៀតឯកសារនេះក៏បានបញ្ជាក់ថា ពួកថៃនេះ គឺជាពួកព្រៃ ។ តើពាក្យថា"ពួកព្រៃ"
នេះមានន័យដូចម្តេច ? អាចមានន័យថា ជាពួក "ចោរព្រៃ ឬ ឧទ្ទាមព្រៃ" បានដែរ ឬទេ ? ។
ប្រសិនបើបាន វាជាការសមហេតុសមផលណាស់ ។ បើយោងតាមឯកសារនេះ ពួកថៃ ឬ ស្យាម
ជាជនជាតិមួយដែលគ្មានទឹកដីនៅពិតប្រាកដ គឺជាជនអានាធិបតេយ្យ ម្តងទៅនៅត្រង់នេះ ម្តងទៅ
នៅត្រង់នោះ ដែលគេហៅថាពួកលើកកញ្ជើដើរ ។
កាលដើមឡើយពួកលើកកញ្ជើដើរនេះ រស់នៅជាក្រុម ៗ ដោយស្ថិតនៅក្រោមអំណាច
ស្តេចត្រាញ់តែរៀងៗ ខ្លួន ។ ការណ៏ដែលពួកនេះចេះតែដើរទៅពាសវាលពាសកាលដូច្នេះ ដោយ
សារមានការរុករានទន្ទ្រានពីពួកម៉ុងហ្គោល ។ ពួកដៃនេះក៏ចេះនាំគ្នារត់ប្រសេកប្រសាច មកបោះ
ទីតាំងមកលើទឹកដីខ្មែរបន្តិចម្តងៗ ជារៀងរហូតមក ។
ដូច្នេះពួកស្ពាយបង្វិចនេះ គ្មានវប្បធម៌ អរិយធម៌ និងអត្តសញ្ញាណជាតិអ្វីច្បាស់លាស់ឡើយ ។
ដើម្បីឲមានវប្បធម៌ និងប្រពៃណីជាតិ នឹងគេ ពួកនេះពុំមានការញញើតនឹងលួចយកវប្បធម៌
អ្នកដទៃមកកាឡៃធ្វើជារបស់ខ្លួនឡើយ។ ម្យ៉ាងទៀតតាមសម្តី ហ្លួង វិចិត្រវ៉ាថៈកាន ក្នុងសៀវភៅ
ស្យាមនិងសុវណ្ណភូមិបានពោលថា ៖ សៀមជាជនជាតិដែលចេះរេទៅតាមកាលៈទេសៈ យ៉ាងល្អ
បំផុត រកជាតិណាក្នុងលោកមកប្រៀបផ្ទឹមស្មើ (Faculté d’ adaptation) ។ ត្រង់ទំព័រ ៨២ ដល់ ៨៣
បានសរសេរថា ៖ យើង (សៀម) ទទួលទានអាហារ បានគ្រប់យ៉ាង មិនរើសអើងថាជារបស់ជាតិ
ណាទេ យើងស៊ូទ្រាំនឹងអាកាសធាតុបានគ្រប់បែបយ៉ាង មិនថាត្រជាក់ក្តៅ ឬ ល្អអាក្រក់យ៉ាងណា
ឡើយ ។ យើងចូលទៅដល់ទីកន្លែងណា ក៏អាចសម្របខ្លួនឲសមរម្យទៅតាមទីកន្លែងនោះៗ យើង
ចូលពួកក្លឹង យើងក៏ជាក្លឹងបាន យើងចូលជាមួយពួកចិន យើងក៏ជាជនជាតិចិនបាន ។ យើងចូល
យើងចូលជាមួយជាតិណាយើងធ្វើខ្លួនឲសមស្របតាមទំនៀមទំលាប់ប្រពៃណីជាតិនោះបានយ៉ាង
ឆាប់រហ័ស (ចូលស្ទឹងតាមបថ ចូលស្រុកតាមប្រទេស) ។
បើតាមឯកសារខាងលើនេះ ជាតិថៃ ឬ សៀមនេះគឺជាជនជាតិ "រេនិយម" ឬ ហៅថាជាជាតិ
"នំឆាខ្វៃ" ។ តាមធម្មតា នំឆាខ្វៃ គេអាចយកទៅបរិភោគជាមួយកាហ្វេទឹកដោះគោក៏បាន ឬយកទៅ
បរិភោគជាមួយបបរគ្រឿងក៏បាន ។ ដូច្នេះគេមិនដឹងជាចាត់ទុកថា វាជាបង្អែមឬជាចង្អាបឲច្បាស់
លាស់បានឡើយ ។
បើយោងតាមពំនោលរបស់ហ្លួង វិចិត្រវ៉ាថៈកាន (Luang Wichitwathakan) បានបញ្ជាក់យ៉ាង
ច្បាស់លាស់ថា ថៃ ឬ សៀមផ្តិតយកវប្បធម៌ និងអរិយធម៌ខ្មែរ ទៅកាឡៃឲជារបស់ខ្លួនដោយឥត
ប្រកែកបាន ។ សូម្បីតែទង់និមិត្តសញ្ញាជាតិ សៀមបានយកទង់ជាតិរបស់ជនជាតិបារំាងពីរផ្ទាំង ដាក់ទល់ក្បាលគ្នា រួចយកទទឹងធ្វើជាបណ្តោយ ដោយយកបណ្តោយធ្វើជាទទឹងវិញ ទើបបង្កើត
បានជាទង់ជាតិរបស់ខ្លួន
ឧត្តមសេនីយ៍ទោ ហ្លួង វិចិត្រវ៉ាថៈកាន (Major General Luang Wichitwathakan)
សេចក្តីពិស្តារបានឲដឹងថាកាលពីសម័យដើមប្រហែលជា ៨០០ ឬ ៩០០ ឆ្នាំថៃ ឬសៀមនេះ
បានយកតួអក្សរខ្មែរទាំងស្រុងទៅប្រើបា្រស់ ។ លុះក្រោយមកថៃក៏បានកោរសក់ និងកាត់ក្រចកដៃ
ក្រចកជើងតួអក្សរខ្មែរទាំងអស់ ។
ប៉ុន្តែ ទោះបីជាយ៉ាងណាក៏ដោយ អក្សរដែលនៅក្នុងយ័ន្ត មន្តអាគមគាថា នៅប្រើអក្សរខ្មែរ
ពេញលក្ខណៈនៅឡើយ ។ ដោយគេយល់ឃើញថា មន្តអាគមអូមអាម ចម្លងចេញពីឯកសារខ្មែរ
ទាំងអស់ ម្ល៉ោះហើយ ពួកគេពុំហ៊ានកែទៅជាអក្សរសៀមទេ រហូតមកដល់បច្ចុប្បន្ន ព្រោះគេយល់
ឃើញថាមិនពូកែស័ក្តសិទ្ធិ ។
ពួកសៀមដែលចេះតែនឹកចង់បានប្រាសាទព្រះវិហាររបស់ខ្មែរ ទង្វើនេះ មិនខុសពីការដេក
យល់សប្តិទេ មហិច្ឆិតារបស់សៀមហាក់ដូចជាគ្មានព្រំដែនសោះ ម្តងចង់បាននេះ ម្តងចង់បាននោះ
ពុំមានទីបញ្ចប់ ។ ចូរសៀមដេកគិតទៅមើលថា ខ្លួនពីដើមមានទឹកដីនៅឯណា ? ហើយទឹកដីដែល
ខ្លួនកំពុងដេក ដើរ ឈរ អង្គុយសព្វថ្ងៃនេះជារបស់អ្នកណា ? មិនជាទឹកដីរបស់ខ្មែរទេឬ ? គិតសព្វៗ ទៅឃើញថា ក្នុងខួរក្បាលរបស់សៀមដេកគិតតែពីចង់បានរបស់គេរហូតដល់ថ្ងៃអវសាននៃជីវិត
ទៅឬ ? ។
បើថៃ ឬសៀម មិនដឹងថាទឹកដីខ្លួននៅឯណានោះ យើងនឹងសូត្រឯកសារឲស្តាប់បន្តិចទៅចុះ (អានដើមកំណើតសៀមនោទំព័រមុខ) ។
ម្យ៉ាងទៀតជាការសមរម្យណាស់ ដែលសៀមដាក់ឈ្មោះខ្លួនឯងថាជាជាតិ "ថៃយ៍" ព្រោះពាក្យ
ថាថៃយ៍នេះ បើគិតតាមសទិសសូរត្រូវនឹងពាក្យបាលីថា "ថេយ្យ" ប្រែថាលួច ដូចមានក្នុងអង្គសីល
ទីបីនៃអទិន្នាទាន ចែងថា "ថេយ្យ ចិត្តំ" ប្រែថា ចិត្តរំពៃនឹងលួច ។
កាលដើមឡើយថែយ៍ដេកមមើមមាយចង់បានប្រាសាទអង្គវត្តម្តងរួចទៅហើយ ប៉ុន្តែមិនបាន សម្រេចដូចបំណង ក៏ដេកលក់បាត់ទៅ ។លុះភ្ញាក់ឡើងស្រាប់តែមមីមមើមមីងមមាំងស្រវាំងភ្នែក ស្រែកថា "ប្រាសាទព្រះវិហារជារបស់ខ្លួន" ។
លុះដល់ខ្មែរបង្ហាញឯកសារ រឿងក្តីប្រសាទព្រះវិហារនាទីក្រុងឡាអេថ្ងៃទី ១៥ មិថុនា ១៩៦២ ដែលបានកាត់ក្តីឲខ្មែរឈ្នះ ។ ស្រាប់តែថៃយ៍ធ្វើមាយាទាមទារឲប្តូរឈ្មោះប្រាសាទព្រះវិហារជា "ផ្រៈវិហារ" ឯណាទៅវិញឆ្កុយ ។
គិតសព្វៗ ទៅគួរឲអស់សំណើច តែអ្ហើយចុះខ្មែរមិនខ្ចីសើចទេអាណិតគ្នា ។ ព្រោះថាអ្នកណា សើចមនុស្សឡប់សតិ អ្នកនោះឯងឡប់សតិខ្លាំងជាងគេទៅទៀតមិនថាអញ្ចឹង ! ។ ម្ល៉ោះហើយខ្មែរ មានតែសេចក្តីអាណិតទៅវិញទេ ថាមិនគួរណាឡើយ ថៃយ៍រវើរវាយដល់ថ្នាក់ហ្នឹងសោះ ។
ប្រាសាទរបស់ខ្មែរសោះ តើហេតុដូចម្តេចបានជាចង់មកដួរឈ្មោះរបស់គេ តើនៅក្នុងពិភពលោក យើងនេះមានប្រទេសណាខ្លះដែលឡប់សតិដើដូរឈ្មោះរបស់គេបែបនេះ ?
យើងចង់សួរថា ចុះបើខ្មែរសុំដូរឈ្មោះរាជធានី "បាងកក" ឲទៅជាខ្មែរបូរាណកាលថា "បឹងកក់" វិញតើបានឬទេ ? ។ យើងដឹងហើយថាសៀមមិនចោលក្បួនមុនទេ គឺខេត្តសៀមរាប បាត់ដំបង សៀមបានកេទៅជា ស្យាមរដ្ឋ ផ្រះតះបង ។ តាមការពិតពុំមែនស្យាមរដ្ឋទេ គឺ សៀមរាប ព្រោះពេលនោះទ័ពរខ្មែរបានវាយបង្ក្រាបទ័ពរសៀមឲរាបនៅត្រង់កន្លែងនោះ ទើបដាក់ឈ្មោះថា ខេត្តសៀមរាបតែម្តងទៅ ។
ម្យ៉ាងទៀតគេចាំបានថា មុនទសវត្សរ៍ ៦០ ប្លាយ សៀមមានបទចម្រៀងមួយបង្គាប់ឲសិស្ស សាលាច្រៀង "មណ្ឌលបូព៌ា" ដែលជាប់ទាក់ទងនឹងចេត្តសៀមរាប បាត់ដំបង គឺ "ម៉ុនថុនបូរះផា ខឺយដាយប៉ិនខងរ៉ោ ស៉្យាមរ៉ាត (សៀមរាប) ផ្រះតះបង (បាត់ដំបង) ស៊ាឆាណាន តែគ្រាំងបូ រាណខងរ៉ោ.... ប្រែថា មណ្ឌលបូព៌ា ដែលធ្លាប់ជារបស់យើង (សៀមរាប,បាត់ដំបង) បាត់បង់យួរ ហើយតែកាលពីមុនជារបស់យើង " ។
ភស្តុតាងស្តីពីមហិច្ឆតាសៀមតាមរយៈ ព្ររាជបន្ទូលស្តេច ព្រះឧបយុវរាជ ន.សីហនុ នៅក្នុង សមាចជាតិនាចុងទសវត្សរ៍ទី ១៩ ថា "កូនចៅអើយសៀម និង យួនបំរុងចែកដីគ្នា នៅទន្លេមុខបួន គឺត្រើយខាងកើតយួន ឯត្រើយខាងលិចសៀម អស្ចារ្យ.....!!!!" ។
បើយើងលើកយកឯកសារមហិច្ឆិតាអ្នកខាងលិចមកពិចារណាខ្មែរយើងត្រូវព្រឺខ្លួនព្រឺសម្បុរ ជាខ្លាំង ។ ព្រោះសាវតារខ្មែរបានចែងយ៉ាងច្បាស់លាស់ថា ព្រំប្រទល់ប្រទេសខ្មែរយើងខាងកើត ទល់នឹងចិន ខាងលិចទល់នឹងទន្លេសាឡូអុង ប្រទេសភូមា ។ ហើយសៀមវិញនៅឯណា ? ។
តើចាប់ពីថ្ងៃនេះទៅមុខទៀតប្រទេសខ្មេរទៅជាយ៉ាងណា ? យើងនិយាយទាំងប៉ុន្មាននេះគឺ យើងនិយាយចំពោះតែសើមណាដែលឆ្កួតវង្វេងប្រវត្តិសាស្រ្តទេ ។ ឯសៀមដែលល្អជា គឺស្ដិតនៅ ជាមិត្រដ៌ល្អរបស់ខ្មែរដដែល ព្រោះប្រទេសយើងទាំងពីរនៅជិតគ្នា ម្យ៉ាងទៀតប្រតេសយើងទាំពីរ កាន់ព្រះពុទ្ធសាសនាដូចគ្នា ។ យើងដឹងហើយថា ហាមមិនឲលោភលន់ឈ្លានពានគ្នា បៀតបៀន
គ្នា ។ បើសៀជាអ្នកកាន់ច្បាប់ព្រះពុទ្ធសាសនាពិតប្រាកដដូចខ្មែរ សៀមច្បាស់ជាចេះច្បាប់តាម ពុទ្ធប្បញ្ញត្តិមិនខានឡើយ (សូមបន្ថែមបន្តិចគួរកត់សម្គាល់រឿងនយោបាយមិនគិតពីសាសនាទេ)។
ជាពិសេសទៅតៀតប្រទេសយើងទាំងពីរសុទ្ធតែកាន់របប "រាជានិយម" គឺមានព្រះមហាក្ស ត្រ គ្រប់គ្រងដួចគ្នា ។ បើដូចគ្នាច្រើនបែប ចុះហេតុដូចម្តេចបានជាមានសៀមឡប់ធាតុ វង្វេងប្រវត្តិ សាស្ត្រដូច្នេះ ? បើតាមពត៌មានខ្លះ ស្តេចសៀមសព្វថ្ងៃនេះមានសាវតារជាខ្មែរសុទ្ធសាធ ព្រោះមា នពូជពង្សវង្សត្រកូលពីចៅពញាចក្រីដួង ។ចក្រីដួងនេះជាតិជាខ្មែរ កើតនៅ ត្រាំសសរ ឃុំសមរោង ស្រុកទួលមាស ខេត្តកំពត គាត់ត្រូវបានពួកសៀមកៀរយកទៅ តាំងពីគាត់នៅតូចៗ ម្ល៉េះ លុះក្រោ យមកគាត់ក៌បានឡងសោយរាជ្យ បន្តពីព្រះចៅតាក ។ បើតាមពត៌មាននេះ ស្តេចសៀមសព្វថ្ងៃក៏ មានឈាមជ័រជាជាំតិខ្មែរ មួយរយ ភាគមួយរយ បើដូច្នេះមែន ខ្មែរ + ខ្មែរ = ភារតភាព ។ចុះបើវាយ៉ា ងហ្នឹងទៅហើយ តើហេតុអ្វីឡើយក៌ ពួកអាវលឿងតាងខ្លួនជាខ្មាំងសត្រូវ ជាមួយខ្មែរដែលជាអ្នក តំណវង្ស ? ឬ ក៌ចង់តាំងខ្លួនជា សត្វមេអំបៅពណ៌លឿង ? ។
ម្យ៉ាងទៀត ឃួង អភ័យវង្ស កូនលោកម្ចាស់ ឈុំ អតីតប្រធានគណៈបក្សប្រជាធិប្បតេយ្យ និងជាអ្នកចូលរួមធ្វើរដ្ឋប្រហារឆ្នាំ ១៩៣២។
ម្យ៉ាងទៀតគេចាំបានថា មុនទសវត្សរ៍ ៦០ ប្លាយ សៀមមានបទចម្រៀងមួយបង្គាប់ឲសិស្ស សាលាច្រៀង "មណ្ឌលបូព៌ា" ដែលជាប់ទាក់ទងនឹងចេត្តសៀមរាប បាត់ដំបង គឺ "ម៉ុនថុនបូរះផា ខឺយដាយប៉ិនខងរ៉ោ ស៉្យាមរ៉ាត (សៀមរាប) ផ្រះតះបង (បាត់ដំបង) ស៊ាឆាណាន តែគ្រាំងបូ រាណខងរ៉ោ.... ប្រែថា មណ្ឌលបូព៌ា ដែលធ្លាប់ជារបស់យើង (សៀមរាប,បាត់ដំបង) បាត់បង់យួរ ហើយតែកាលពីមុនជារបស់យើង " ។
ភស្តុតាងស្តីពីមហិច្ឆតាសៀមតាមរយៈ ព្ររាជបន្ទូលស្តេច ព្រះឧបយុវរាជ ន.សីហនុ នៅក្នុង សមាចជាតិនាចុងទសវត្សរ៍ទី ១៩ ថា "កូនចៅអើយសៀម និង យួនបំរុងចែកដីគ្នា នៅទន្លេមុខបួន គឺត្រើយខាងកើតយួន ឯត្រើយខាងលិចសៀម អស្ចារ្យ.....!!!!" ។
បើយើងលើកយកឯកសារមហិច្ឆិតាអ្នកខាងលិចមកពិចារណាខ្មែរយើងត្រូវព្រឺខ្លួនព្រឺសម្បុរ ជាខ្លាំង ។ ព្រោះសាវតារខ្មែរបានចែងយ៉ាងច្បាស់លាស់ថា ព្រំប្រទល់ប្រទេសខ្មែរយើងខាងកើត ទល់នឹងចិន ខាងលិចទល់នឹងទន្លេសាឡូអុង ប្រទេសភូមា ។ ហើយសៀមវិញនៅឯណា ? ។
តើចាប់ពីថ្ងៃនេះទៅមុខទៀតប្រទេសខ្មេរទៅជាយ៉ាងណា ? យើងនិយាយទាំងប៉ុន្មាននេះគឺ យើងនិយាយចំពោះតែសើមណាដែលឆ្កួតវង្វេងប្រវត្តិសាស្រ្តទេ ។ ឯសៀមដែលល្អជា គឺស្ដិតនៅ ជាមិត្រដ៌ល្អរបស់ខ្មែរដដែល ព្រោះប្រទេសយើងទាំងពីរនៅជិតគ្នា ម្យ៉ាងទៀតប្រតេសយើងទាំពីរ កាន់ព្រះពុទ្ធសាសនាដូចគ្នា ។ យើងដឹងហើយថា ហាមមិនឲលោភលន់ឈ្លានពានគ្នា បៀតបៀន
គ្នា ។ បើសៀជាអ្នកកាន់ច្បាប់ព្រះពុទ្ធសាសនាពិតប្រាកដដូចខ្មែរ សៀមច្បាស់ជាចេះច្បាប់តាម ពុទ្ធប្បញ្ញត្តិមិនខានឡើយ (សូមបន្ថែមបន្តិចគួរកត់សម្គាល់រឿងនយោបាយមិនគិតពីសាសនាទេ)។
ជាពិសេសទៅតៀតប្រទេសយើងទាំងពីរសុទ្ធតែកាន់របប "រាជានិយម" គឺមានព្រះមហាក្ស ត្រ គ្រប់គ្រងដួចគ្នា ។ បើដូចគ្នាច្រើនបែប ចុះហេតុដូចម្តេចបានជាមានសៀមឡប់ធាតុ វង្វេងប្រវត្តិ សាស្ត្រដូច្នេះ ? បើតាមពត៌មានខ្លះ ស្តេចសៀមសព្វថ្ងៃនេះមានសាវតារជាខ្មែរសុទ្ធសាធ ព្រោះមា នពូជពង្សវង្សត្រកូលពីចៅពញាចក្រីដួង ។ចក្រីដួងនេះជាតិជាខ្មែរ កើតនៅ ត្រាំសសរ ឃុំសមរោង ស្រុកទួលមាស ខេត្តកំពត គាត់ត្រូវបានពួកសៀមកៀរយកទៅ តាំងពីគាត់នៅតូចៗ ម្ល៉េះ លុះក្រោ យមកគាត់ក៌បានឡងសោយរាជ្យ បន្តពីព្រះចៅតាក ។ បើតាមពត៌មាននេះ ស្តេចសៀមសព្វថ្ងៃក៏ មានឈាមជ័រជាជាំតិខ្មែរ មួយរយ ភាគមួយរយ បើដូច្នេះមែន ខ្មែរ + ខ្មែរ = ភារតភាព ។ចុះបើវាយ៉ា ងហ្នឹងទៅហើយ តើហេតុអ្វីឡើយក៌ ពួកអាវលឿងតាងខ្លួនជាខ្មាំងសត្រូវ ជាមួយខ្មែរដែលជាអ្នក តំណវង្ស ? ឬ ក៌ចង់តាំងខ្លួនជា សត្វមេអំបៅពណ៌លឿង ? ។
ម្យ៉ាងទៀត ឃួង អភ័យវង្ស កូនលោកម្ចាស់ ឈុំ អតីតប្រធានគណៈបក្សប្រជាធិប្បតេយ្យ និងជាអ្នកចូលរួមធ្វើរដ្ឋប្រហារឆ្នាំ ១៩៣២។
ឧត្តមសេនីយ៍ទោ ឃួង អភ័យវង្ស(អតីតនាយករដ្ឋមន្ត្រីសៀម
១៩៤៤-១៩៤៥) (Major General Khuang Abhaiwongse)
ជាពិសេសទៅទៀតគាត់ជានាយករដ្ឋមន្ត្រីនៅឆ្នាំ ១៩៤៤ មុន ប៉ ភិប៉ុលសង្គ្រាម ៗ ក៏មាន ឈាមជ័រជាជាតិខ្មែរ ១០០% ផងដែរគាត់កើតនៅស្រុកទ្រាំងខេត្តតាកែវ។ ឥឡូវនេះសៀមស្រាប់តែ
ចេញកាឡា សាឆ្គួតលីលាលើកយកដីស៊ីត្រួតគ្នា "៤ . ៦ គម" មកបង្កើតរឿងទៀតហើយ ។ នេះ
បានចំជា សៀមមិនចោលក្បួនមែន តើសៀមនៅមាន ល្បិចខូចប៉ុន្មានទៀត ចូរបញ្ចេញឲអស់មក។
គេនៅឆ្ងល់ទៀតថាៈរឿងឈ្លើយសឹកសៀមនឹងស្ត្រីខ្មែរពីរនាក់នោះថាតើសៀមបាន ប្រគល់ស្ត្រីខ្មែរមក ហើយឬនៅ ? រឿងសៀមដុតយុវជនខ្មែរទាំងរស់នោះ តើអង្កការសិទ្ធិមនុស្សអ ន្តរជាតិ យល់ឃើញយ៉ាងដូចម្តេចដែរ រក៏ស្រវឹងទឹកត្នោតជូរដេកលក់អស់ទៅហើយ ។ ថ្ងៃ ៧ កក្កដា ២០០៨ ប្រសាទព្រះវិហារបានក្លាយជាសម្បត្តិបីតិកភណ្ឌពិភពលោកទៅហើយ តើនៅមាយារំអែរំ អួយរករំបល់យក៍អ្វីទៀត អត់ចេះខ្មាសគេទេឬ ។ ថ្ងៃ ១៥ មិថុនា ១៩៦២ តុលាការក្រុងឡាអេប្រទេ សប៉េអ៊ីបា (ប្រទេសហុល្លង់ដ៍) បានកាត់សេចក្តីឲខ្មែរឈ្នះហើយទេតើ ម្ត៉េចក៏សៀមនៅល្ងីល្ងឺពកថ្ងា សដល់ណាទៀត ឬក៏រវល់ដណ្តើមអំណាចគ្នាបានជាមិនដឹង ។
ចាប់តាំងពីថ្ងៃនេះទៅ យើងរង់ចាំមើលថាតើ "សៀមចង់លើកយកអ្វីមកបង្ករឿងឆ្កួតៗបែប នេះទៀត " ។
អនុសាសន៍ សម្តេច ហ៊ុនសែន
- សៀមណាហ៊ានចូលទឹកដីខ្មែរខុសច្បាប់ច្បាស់ជាត្រួវហើយ
- ផែនទីឯកតោភាគី យើងហែកចោលភ្លាម ។
- ប្រាសាទព្រះវិហារពុំំមែនជាទីស្តីការនាយករដ្ឋមន្ត្រីសៀមទេ ។
សៀមបាយគ្រី
សៀមអើយៗសៀម ម្ត៉េចចង់អង្គៀម
ព្រះវិហារខ្មែរ តុលាការក្តី
ទីក្រុងឡាអេ កាត់ឲជាតិខ្មែរ
ឈ្នះជាស្ថាបពរ ។
ខ្មាសគេដែរអី ថ្នាក់រដ្ឋមន្ត្រី
វង្វេងទៅយក៍ ផែនទីចំកួត
មកអួតភូតភរ បើសិនខ្មែរយក៍
ទុកហែកកិតគូថ ។
ព្រះវិហារខ្មែរ តុលាការក្តី
ទីក្រុងឡាអេ កាត់ឲជាតិខ្មែរ
ឈ្នះជាស្ថាបពរ ។
ខ្មាសគេដែរអី ថ្នាក់រដ្ឋមន្ត្រី
វង្វេងទៅយក៍ ផែនទីចំកួត
មកអួតភូតភរ បើសិនខ្មែរយក៍
ទុកហែកកិតគូថ ។
២១/០១/១០
លី ថៃលី
ដើម្បីឲបានដឹងថា តើជនជាតិសៀមមានដើមកំណើតចេញមកពីណា យើងគប្បីសិក្សា តាម ការស្រាវជ្រាវសង្ខេបដូចតទៅៈ
កាលដើមឡើយមានពួកកុលសម្ពន្ធមួយមានឈ្មោះថា "ថៃ" រស់នៅលើភ្នំ យុន ណាន ។ ជាតិ នេះក្រោយមកក៏ហៅខ្លួនឯងថាជាជាតិ "សៀម ឬស្យាម" នៅក្នុងសតវត្សរ៍ទី ១៣ នេះឯង ។
អ្នកប្រវត្តិវិទូសៀម បានខិតខំប្រឹងប្រែងស្រាវជ្រាវដើមកំណើតជាតិថៃ របស់ខ្លួនតើមានតាំង ពីសម័យណាមក ។
តាមការស្រាវជ្រាវនេះ បានឲដឹងថាជាតិថៃ មានកំណើតតាំងពី ៤៥០០ ឆ្នាំមុនពុទ្ធកាល គិត ទៅទើបតែនឹងមានអាយុកាលបាន ៧១៣២ ឆ្នាំ នេះបើគិតមកទល់នឹងឆ្នាំ ព.ស.២៥៥៣(គ.ស.២ ០១០) នេះ ។ ជាតិថៃបានមកតាំទីលំនៅក្នុងដែន ម៉ុងហ្គោលី (Mongolia)ភាគខាងលិច គឺនៅជួរភ្នំ អាល់តាយភាគខាងត្បូង ។ លុះមកដល់ឆ្នាំ ២០០០ មុនពុទ្ធកាលជាតិថៃនេះបានមកតាំងទីលំនៅ តាមដងទន្លេវ៉ាងហូ និងនៅតាមដងទន្លេ អៀងស៊ីក្យង ភាគខាងលិច ក្នុងភូមិសាស្ត្រមួយដែលពុំ ច្បាស់លាស់ គឺនៅក្នុងខេត្ត សេឈួន,ហ៊ូប៉េ អាន់ហ៊ុយ កៀងស៊ីសព្វថ្ងៃនេះ។
ប៉ុន្តែក្នុងកាលនោះ ពុំទាន់មានជនជាតិចិនណាមួយទៅតាំងលំនៅឡើយ ពួកជនជាតិថៃបា នទៅទាំងលំនៅទីនោះបានប្រហែលជា ៣០០ ទៅ ៤០០ ឆ្នាំប៉ុណ្ណោះ ក៏ត្រូវជនជាតិចិនរុករាន វាយ ខ្ចាត់ខ្ចាយ ដើម្បីដណ្តើមទឹកដី ។ ព្រោះទីនោះសំបូរទៅដោយដីមានជីវជាតិអាចបង្កបង្កើនផល បានយ៉ាងប្រសើរ ។ ឯពួកថៃក៏រត់រប៉ាត់រប៉ាយ មករស់នៅភូមិភាគខាងត្បូងទៀត ដែលសព្វថ្ងៃនេះ នហៅថា "យួណាន, គុយជីវ ក្វាងស៊ី ក្វាងទុង " ។ ពួកថៃមកតាំងលំនៅទីនោះ ពុះបានប្រមួលត្រ កូលគ្នាទេ គឺក្រុមខ្លះទៅតាំងលំនៅត្រង់នេះ ក្រុមខ្លះទៅតាំងលំនៅត្រង់នោះ កាលសម័យនោះ ទីកន្លែងទាំងនោះពុំទាន់មានជនជាតិចិនណាមួយមករស់នៅឡើយ ។ មិនយូរប៉ុន្មានទីកន្លែងដែល អាស្រ័យនោះ ពួកជនជាតិចិន ចេះតែតាមមកកំចាត់កំចាយ និងរុករានទន្ទ្រានយកទីកន្លែងនោះ ទៀត ។
លុះដល់សម័យសាមកុក នៅសតវត្សរ៍ទី ៣ មេទ័ព ខុងម៉ិង របស់ព្រះចៅឡៅពី បាននាំទ័ពពី ខេត្តសេឈួន មកវាយកំចាត់កំចាយពួក "ហ៊ន" គឺថៃហ្នឹងឯង បានធ្វើឲពួកថៃក្រុមខ្លះ នាំគ្នារត់ចោ លស្រុក បានរុលមកទិសខាងត្បួង ហើយបន្តដំណើរចូលមកក្នុងជ្រោយ "សុវណ្ណភូមិ" ដែលបារាំង ហៅថា "ជ្រោយឥណ្ឌូចិន" ។
សូមបញ្ជាក់ផងដែរថាជ្រោយសុវណ្ណភូមិ ឬជ្រោយឥណ្ឌូចិននេះមាន៖ ប្រទេសខ្មែរ ភុម្មា សៀ ម ម៉ាឡាយួ (ម៉ាឡេ) លាវ និងយួន ។ មុនដំបូងពួកថៃនេះចូលមករស់នៅតិចទេ ភាគច្រើនស៊ូនៅ ក្រាញមិនព្រមធ្វើចំណាកស្រុកទេ ។ ពួកថៃដែលក្រាញនៅបានតាំងខ្លួនជាប្រទេសឯករាជ្យមួយ ឈ្មោះ "ណាន ចាវ" នៅក្នុងខេត្ត "យួណាន" សព្វថ្ងៃនេះមានរាជធានីមួយឈ្មោះ "ណងសែ" ។
លុះចំណេរកាលក្រោយមក គឺក្នុងសម័យ សាមកុក ជនជាតិថៃនេះ ចេះតែធ្វើចំណាកស្រុក របស់ខ្លួន (ណាន ចាវ)ចូលមករស់នៅជ្រោយសុវណ្ណភូមិ បន្តិចម្តងៗជាហូរហែមក ។ ការធ្វើ ចំណាកស្រុកនេះ ក៏ព្រោះតេមានការធ្វើបាបជិះជាន់ សង្កត់សង្កិន ពីសំណាក់ជនជាតិចិន ។
អំពីការលុកលុយរបស់ចិន
ការលុកលុយទន្ទ្រានទីតាំងរបស់សាសន៍ចិនទៅលើពួកថៃ នៅសម័យបុរា ណកាល ។ នៅក្នុងសៀវភៅ "ស្យាមសុវណ្ណភូមិ" របស់ហ្លួង វិចិត្រវ៉ាថៈកាន បាន សរសេរត្រង់ទំព័រទី ៥០ ថា កាលដែលយើង (ថៃ)ត្រូវធ្វើចំណាកទឹកដីដើម របស់ យើង រួចចុះមកទិសខាងត្បូង បណ្តាលមកពីហេតុតែម៉្យាងគត់ គឺជនជាតិថៃយើង ត្រូវចិនរុករានទន្ទ្រានយកទឹកដីអស់ ។
កាលដែលចិនចូលមករំលោភឈ្លានពានមានបីតំណាក់កាលគឺ
សម័យកាលទី១ ក្នុងរវាងឆ្នាំ ១៦៨០ មុនពុទ្ធសករាជដល់ ពុទ្ធសករាជ ២០០ ក្នុងឆ្នាំ ១៦៨០ នោះជាការរុករានបែបស្ងប់ស្ងាត់ គឹរុករានផ្នែកសេដ្ឋកិច្ច (ដណ្តើមការរកស៊ី) ។ បើទុកជាមានចម្បាំង កាប់សម្លាប់គ្នាខ្លះ ក៏មិនជាច្រើនប៉ុន្មានដែរ ។
សម័យកាលទី២ ចាប់តាំងពីពុទ្ធសករាជ ២០០ ចុះមកដល់ពុទ្ធសករាជប្រហែល ១១០០ ក្នុង រវាងឆ្នាំ ៩០០ ចិនបានចូលមកលុកលុយរាតត្បាតតាមបែបយោធា ។
សម័យកាលទី ៣ រវាងពុទ្ធសករាជ ១១០០ មកចិនក៏ចាប់ផ្តើមរាតត្បាត ឈ្លានបានបែបស្ងប់ ស្ងៀមម្តងទៀត ។ ប៉ន្តែម្តងនេះជាគ្រោះមហន្តរាយយ៉ាងសម្បើម ជាងការរុករានតាមបែបយោធា ទៅទៀត ។ ព្រោះម្តងនេះចិនមិនត្រឹមតែរុករានផ្នែកសេដ្ឋកិច្ចនោះទេ គឺរុករានរហូតដល់ផ្នែករដ្ឋបា លទៀតផង ។ នាអំឡុងពេលនោះដែរ ស្តេចថៃបានរៀបអភិសេកជាមួយរាជធីតាស្តេចក្រុងចិនដែ លជាហេតុធ្វើឲឈាមជ័រថៃថយចុះតិចទៅជាលំដាប់ ។
លុះដល់ពុទ្ឋសករាជ ១៨២៧ ចិនបានលើកទ័ពមកបង្ក្រាបជាជាតិដៃម្តងទៀត ។ ម្តងនេះជន ជាតិថៃក្នុងទឹកដីចិនក៏សាបសូន្យទៅ ។ នៅសេសសល់ជនជាតិថៃណាដែលបានរត់ភៀសសឹកចុះ មកកាន់សុវណ្ណភូមិប៉ុណ្ណោះ ។
ចិនដែលបានលើកទ័ពមកវាយថៃកាលពីពុទ្ឋសករាជ ១៨២៧(គ.ស.១២៨៤) នោះឈ្មោះគូប្ល៉ៃ ខាន់ (Kublai Khan) ដែលជាស្តេចចិន តែដើមកំណើតជាជាតិ ម៉ុងហ្គោល។ ស្តេចអង្គនេះមានតេជៈ
លី ថៃលី
ដើមកំណើតប្រទេសសៀម
លុះដល់ពុទ្ឋសករាជ ១៨២៧ ចិនបានលើកទ័ពមកបង្ក្រាបជាជាតិដៃម្តងទៀត ។ ម្តងនេះជន ជាតិថៃក្នុងទឹកដីចិនក៏សាបសូន្យទៅ ។ នៅសេសសល់ជនជាតិថៃណាដែលបានរត់ភៀសសឹកចុះ មកកាន់សុវណ្ណភូមិប៉ុណ្ណោះ ។
ចិនដែលបានលើកទ័ពមកវាយថៃកាលពីពុទ្ឋសករាជ ១៨២៧(គ.ស.១២៨៤) នោះឈ្មោះគូប្ល៉ៃ ខាន់ (Kublai Khan) ដែលជាស្តេចចិន តែដើមកំណើតជាជាតិ ម៉ុងហ្គោល។ ស្តេចអង្គនេះមានតេជៈ
បារមី និងឫទ្ធានុភាពខ្លាំងក្លា បានវាយយកស្រុកជាច្រើន ស្ទើរតែទាំងអស់ក្នុងទ្វីបអាស៊ី (សូមមើ លសាមកុកប្រកបផង) ។
ថៃបានចូលមកកាន់ដែនសុវណ្ណភូមិតាំងពីសតវត្សរ៍ទី៣ បានមកតាំងទីលំនៅក្នុងភូមិភាគដែ លបច្ចុប្បន្នហៅថា "ស្រុកតុងកឹង" ភាគខាងជើង ស្រុកលាវភាគខាងជើង ស្រុកសៀមភាគខាងជើ ង ស្រុកភម្មាភាគឦសាន ។
លុះដល់សតវត្សរ៍ទី៨ ទើបជាតិថៃចូលមកក្នុងដែនសុវណ្ណភូមិ បានតាំងជាអាណាច្រកតូចៗ ។ ប៉ុន្តែអាណាចក្រទាំងអស់នោះ សុទ្ធតែស្ថិតនៅក្រោមចំណុះខ្មែរទាំងអស់ ។
ដូច្នេះថៃក៏យកវិធីសាស្រ្តបែបត្រជាក់នេះ មករុករានខ្មែរវិញ ដើម្បីដណ្តើមយកទឹកដីខ្មែរនៅ ។ ថៃបានចូលមកជ្រៀតជ្រែកមកក្នុងរាជាណាចក្រខ្មែរ ដណ្តើមយកទឹកដីកាន់តែច្រើនឡើង ៗ តាំ ងពីសតវត្សរ៍ទី ៨ ជារៀងរហូតមក ។ នាសម័យនោះខ្មែរយើងហាក់ដូចជា ពុំបានគិតដល់ហាយន ភាពក្នុងការណ៍បាត់បង់ទឹកដីនោះទេ ព្រោះតែពុំបានគិតវែងឆ្ងាយ (ខ្មែរមានសេចក្តីប្រមាទ) ។
ស្រាប់តែ ៥០០ ឆ្នាំក្រោយមក គឺនៅក្នុងសតវត្សរ៍ទី១៣ ពួកស្ពាយសម្ពាយដើរនេះឆ្លៀតឱកាសធ្វើ ការបះបោរឡើង។ ពួកអានាធិបតេយ្យនេះ បានវាយយកក្រុងសុខោទ័យ គឺនៅខាងត្បូងក្រុងសួគ៌ា លោក ក្នុងស្រុកសៀមសព្វថ្ងៃនេះ ។
ពួកលើកកញ្ជើរដើរនេះក៏ប្រកាសខ្លួងឯងថាជា "រដ្ឋឯករាជ" ហៅថា "ប្រទេសសៀមជារៀង រហូតមក" ។ តាមការស្រាវជ្រាវពង្សសាវតាសៀមមកពីណា ដោយសង្ខេបប៉ុណ្ណេះក៏សមល្មមនឹង យល់ ចូលចិត្តបានហើយ ៕
២១/០៣/១០
លី ថៃលី
ដូច្នេះថៃក៏យកវិធីសាស្រ្តបែបត្រជាក់នេះ មករុករានខ្មែរវិញ ដើម្បីដណ្តើមយកទឹកដីខ្មែរនៅ ។ ថៃបានចូលមកជ្រៀតជ្រែកមកក្នុងរាជាណាចក្រខ្មែរ ដណ្តើមយកទឹកដីកាន់តែច្រើនឡើង ៗ តាំ ងពីសតវត្សរ៍ទី ៨ ជារៀងរហូតមក ។ នាសម័យនោះខ្មែរយើងហាក់ដូចជា ពុំបានគិតដល់ហាយន ភាពក្នុងការណ៍បាត់បង់ទឹកដីនោះទេ ព្រោះតែពុំបានគិតវែងឆ្ងាយ (ខ្មែរមានសេចក្តីប្រមាទ) ។
ស្រាប់តែ ៥០០ ឆ្នាំក្រោយមក គឺនៅក្នុងសតវត្សរ៍ទី១៣ ពួកស្ពាយសម្ពាយដើរនេះឆ្លៀតឱកាសធ្វើ ការបះបោរឡើង។ ពួកអានាធិបតេយ្យនេះ បានវាយយកក្រុងសុខោទ័យ គឺនៅខាងត្បូងក្រុងសួគ៌ា លោក ក្នុងស្រុកសៀមសព្វថ្ងៃនេះ ។
ពួកលើកកញ្ជើរដើរនេះក៏ប្រកាសខ្លួងឯងថាជា "រដ្ឋឯករាជ" ហៅថា "ប្រទេសសៀមជារៀង រហូតមក" ។ តាមការស្រាវជ្រាវពង្សសាវតាសៀមមកពីណា ដោយសង្ខេបប៉ុណ្ណេះក៏សមល្មមនឹង យល់ ចូលចិត្តបានហើយ ៕
២១/០៣/១០
លី ថៃលី
អារម្ភកថា
ដោយខ្ញុំបានទទួលព្រះរាជបញ្ជាដ៏ខ្ពង់ខ្ពស់ពីសម្តេចព្រះឧបយុវរាជបិតាឯករាជជាតិ ខ្ញុំមាន កិត្តិយសនឹងរៀបរៀងប្រវត្តិ នៃការទំនាក់ទំនងរវាង ខ្មែរនិងសៀម"ថៃ" តាំងពីបឋមកាលរហូតដល់ បច្ចុប្បន្នកាលនេះ ។
ហេតុដែលបណ្តាលឲរាជហឫទ័យ ព្រះបិតាឫករាជ្យជាតិ ទ្រង់សោយអារមណ៍រហូតដល់ត្រា ស់បង្គាប់ឲខ្ញុំតាក់តែងរឿងនេះ មកពីសារពត៌មានប្រទេសថៃ និងប្រទេសយួនខាងត្បូង ច្រើនចុះ ផ្សាយបង្វែង ឬបំបាត់សេចក្តីពិតជាញឹកញាប់ ។ មានសុភាសិតបារាំងសេសមួយថ្លែងថា "គេមិន អាចបង្កើតប្រវត្តិសាស្រ្តថ្មីមួយបានទេ" (On ne refait pas I’ histoire) ដោយសារតែពត៌មាន ប្រទេសជិ តខាងយើង គេចង់បង្កើតប្រវត្តិសាស្ត្រថ្មីមួយតាមទំនើងចិត្ត ចូច្នេះហើយ បានជាខ្ញុំអត់ទ្រាំមិនរៀប រៀងសេចក្តីពិតជូនមហាជនជ្រាបមិនបាន ។
ខ្ញុំមិនមានប្រាថ្នានឹងតាក់តែងប្រវត្តិសាស្រ្តនេះឲពិស្តារទេ គ្រាន់តែស្រង់យកគោល យោល ទៅតាមសេចក្តីអធិប្បាយរបស់ សម្តេចព្រះឧបយុរាជដែលព្រះអង្គទ្រង់បានព្រះរាជនិពន្ធក្នុងរឿង នេះជាភាសាបារាំង និងសេចក្តីអធិប្បាយដែលមានចេះនៅក្នុងទស្សនាវដ្តី "កម្ពុជរដ្ឋ" បច្ចប្បន្នលេ ខ ៤.៥ ពិសេស ខែមេសា និងឧសភា គ.ស. ១៩៥៨ ។
ខ្ញុំសូមអរគុណអ្នកឧកញ៉ាមហាមន្ត្រីញឹក នូវ នាយកក្រុមព្រះរាជមន្ទីរ ដែលបានជួយរៀបចំ សេចក្តីនៃសៀវភៅតូចមួយនេះ ។
ខ្ញុំសូមលើកសៀវភៅប្រវត្តិសាស្រ្តសង្ខេប ពីរឿងការទាក់ទងខ្មែរនិងសៀមនេះ ថ្វាយសម្តេច ព្រះឧបយុវរាជជាំការតបស្នងសងព្រះតេជព្រះគុណជាទីគោរព ។
ភ្នំពេញថ្ងៃទី ២៥ ខែ មិថុនា គ.ស. ១៩៥៨
ប៉ែន នុត
ព្រឹទ្ធសមាជិកក្រុមឧត្តមប្រឹក្សានៃព្រះរាជា
ប្រទេសខ្មែរ និង ប្រទេសថៃឡង់ដ៍
ព្រះរាជាណាចក្រខ្មែរ
ពីបឋមកាលមកទល់នឹងសតវត្សរ៍ទី ១១
No comments:
Post a Comment